2016. április 1., péntek

Közlekedés indiai módra

A mostani utunkon rekord számú közlekedési eszközt használtunk. Utaztunk riksán, tuk-tukon, taxival, busszal, csónakban, ültünk elefántháton és elektromos kisautóban, no meg metrón is.

Delhi, úthálózat

Az indiaiak vagy békésen üldögélnek valahol, vagy éppen sietősen közlekednek valahová. Jól kiépített úthálózatuk van, mi is utaztunk kétsávos autópályán vagy autóúton, ahol nem kell meglepődni, ha az út szélén nagy sebességgel száguldó traktort, bukósisak nélkül motoron ülő családot, vagy éppen tevekaravánt látunk. A legérdekesebb élmény, mikor amiatt kell megállni a többsávos főúton, mert éppen keresztbe feküdt egy tehén.

Járművek a piros lámpánál. Na, hány sávos ez az út?

A városokon belül is többsávos utakon zúdul a tömeg. A sávokat nem veszik szigorúan, sőt: ahol 3 sáv van, ott csinálnak 5-öt, mert ahány jármű egymás mellé fér, itt annyi sáv jön létre. Az irányjelzésre nem az indexet használják, hanem egy sokkal durvább jelzést: dudálnak. Elvileg külön kultúrája van a dudálásnak: dudálsz, ha előzöl (jobbról vagy balról, egyre megy errefelé), dudálsz, ha valaki lassan megy előtted, vagy éppen dugóban állsz, dudálsz, ha csak jelzed, hogy jössz és nem akarod, hogy kilépjenek eléd. Minket leginkább ez a dudaszimfónia zavart, pár nap után konkrátan idegbeteg voltunk a mellettünk megszólaló tülköléstől.

Életkép egy metrómegállónál

A városon belül látni autókat, de a nagyobb tömeg inkább kisebb járműveken robog. A háromkerekű, két személy szállítására alkalmas bicikli a riksa. A riksás általában 24 órában dolgozik, éjjel és nappal. Nincs nála egyéb, csak a riksája. Ha kell azon alszik, láttam olyat, aki a vázon egyensúlyozva pihent.. A bicaja pedig semmi flanc: váltónélküli, csak fékkel rendelkező egyszerű szerkezet. Mi őszintén sajnáltuk, s ezért borravalóval díjaztuk a minket szállító riksást.

Éjszakai riksázás fillérekért

A riksa mellett a másik kedvelt kis jármű a tuk-tuk. Ez egy háromkerekű motorra épített jármű, A legkisebbekben három fő fel egymás mellett, de van ahol szemben ülve 4-6 fő is befér. Delhiben a sárga-zöld a színük, elől ül és kormányoz a sofőr, hátul meg kapaszkodunk mi. Szemeket érdemes becsukni, mert a tempó és a jobbról-balról nekünk irányuló többi jármű kész életveszély. Ennek ellenére nem láttunk balesetet, őrülten közlekednek, de egymást sosem sodorják el.

Tuk-tuk utasra várva Delhiben

A tuk-tukhoz öltöztem Varanasi-ban

Utunk legnagyobb részét légkondicionált busszal tettük meg. A sofőrünk nem volt szívbajos, ha egyirányú utcában kellett megfordulni, blokkolva a forgalmat. A reptérre taxi vitt, de láttunk sok menetrendszerinti buszt is. A buszok elég leharcoltak, volt hogy a tetején, oldalán is emberek lógtak.

Tömeg a buszon

Delhiben metróztunk is egyszer. Itt egy metróvonal 35-4o megállóból áll (!), ami legalább kétszer, háromszor hosszabb a milyenknél. A metrószerelvények szélesebbek és dupla hosszúságúak, rendesen légkondisak. Az első és az utolsó kocsi a nőknek van fenntartva az inzultálások miatt.

A metró női részlegét jelző felirat

A metrójáratok kb. percenként érkeznek, a metróállomások pedig egy nagyobb pályaudvarhoz hasonlítanak, ahol mindig nagy a tömeg. Még most is építenek új metróvonalakat, Ja, s a metróba csak biztonsági kapun lehet bemenni, a csomagokat és minket is ellenőriztek.

A köpködést tiltó tábla a metrón

Agrában a Taj Mahalnál elektromos kisautókkal, golfkocsikkal szállítják a turistákat. Itt láttunk lovaskocsikat is. A környezetszennyezés óriási probléma Indiában, ezért az új buszokat, tuk-tukokat és taxikat környezetkímélő gázüzemű vagy elektromos motorral gyártják. Indiának saját autó, motor, tuk-tuk, teherautó márkái vannak. A legnagyobb gyártó a Tata, ennek van mindenféle járműve. A légszennyezettség Delhiben olyan nagy, hogy a várost szürke köd fedi.

Lovaskocsi és elektomos autó Agrában

A vonaton való utazástól sokakat elrémítenek, mi nem utaztunk rajta, de láttunk több szerelvényt is. A hidaknál általában két szint van: az egyiken megy a vonat, fölötte vagy alatta az egyéb forgalom.

Vonat a Gangesz fölött

Az utakon azonban nemcsak emberek és járművek vannak, hanem állatok is. Teljes nyugalomban sétálnak a legkisebb sikátorban is. Nem kell meglepődni, ha szembe jön egy tehén, utunkat egy kecske keresztezi, vagy éppen egy elefánt torlaszolja el az utat. Az állatok itt hozzászoktak a zajhoz, egyáltalán nem agresszívek, nem félelmetesek.

Munka után hazafelé, elefántháton

Szent tehén Jaipur frogalmában

Zebra-kecske

Lovasok Jaipurban a Szelek Palotája előtt

Traktorral az autópályán

Tevekaraván az autóúton

Találós kérdés: Hányan utazhatnak egy dzsipben? Válasz: ahányan elférnek, vagy még annál is többen. (Mi 9-1o fővel maximáltuk a létszámot.)