2010. november 24., szerda

Hálaadás - Thanksgiving

A héten van hálaadás az amerikaiaknál. Ez a legfontosabb családi ünnepük, fontosabb náluk mint a karácsony. Mit ünnepelnek és hogyan?

Hálaadás november negyedik csütörtökén van. Aznap bezár minden üzlet, s a család tagjai összegyülnek, hogy egy fennséges ebéd keretében együtt legyenek.

A hagyományos Thanksgiving étek a sült pulyka, egészben sütve. Ehhez tört krumpli, mandulás édesburgonya (ez nyersen olyan mint a mi krumplink, megfőzve sütőtök állaga, ize, szine lesz, püréként készitik), zöldbab (a mi főzelékünkhöz hasonló), piros áfonyaszósz és sütőtök süti (fennséges, ki kell próbálni) jár.
Az első hálaadás 162o-ban volt, amikor az Angliából érkező telepesek az őslakó indiánokkal közösen pulykát sütöttek és hálát adtak azért, hogy átkelve a tengeren néhány kemény hónap után az új hazában learatták az első termést. Azóta hivatalos ünnep lett ez a nap.

Amellett, hogy a családok összegyülnek, s egy nagyot esznek (mostanság már inkább csak erről szól ez a nap, viccesen pulykanapnak is mondják) néhányan áttekintik az elmúlt évet, s hálát adnak ezért Istennek.

Miért adok én most hálát?
Az elmúlt egy év eddigi életem egyik legkeményebb éve volt (úgy mint az első telepeseknek). Szinte minden felborult, megváltozott, életem egyik eleme sem maradt a régi. Ennek már csak a kicsúcsosodása az, hogy hátrahagyva mindent Amerikába jöttem (szintén mint a telepesek :-). Kezdeti nehézségek, kételyek után most az aratás ideje van nálam is. Kezdenek beérni a tanulmányaim, már látom az ittlétem értelmét. Jó most megállni és hátratekinteni. Van miért hálát adnom.

S hogyan ünnepeltem én? Mivel nem élek amerikai családban a hagyományos családi összejövetelben sem volt részem. Viszont az egyetem gondolva a külföldi diákokra egy nagyon családias hálaadási ebédet szervezett nekünk múlt vasárnap. Egy erdő széli kis házikóban gyűltünk össze, a kandallóban égett a tűz, akár mint a mesebeli mézeskalácsházban. Végigkóstoltuk a hagyományos ételsort, iddogáltunk, s jót beszélgettünk. A képen a teljes csapat látszik.

Akit érdekel a hálaadás története, s az ételek receptje, több infót itt találsz:
http://www.history.com/topics/thanksgiving

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése