2010. november 30., kedd

Fogyasztói társadalom

A fogyasztói társadalom kifejezést elég gyakran kapcsolják Amerikához. Nem véletlenül. Erről én magam múlt pénteken, a fogyasztói társadalom évenként megrendezett örömünnepén győződhettem meg.
A hálaadás utáni péntek a Black Friday (Fekete Péntek). Ezen a napon a legtöbb üzlet extra akciókkal várja a vásárlókat. Legtöbbjük hajnali 4-kor nyit, de van olyan üzlet, amelyik már éjfélkor elkezdi a leárazott termékek kiárusitását.
Egy ilyen helyre keveredtem el egyik csoporttársammal, ugyanis szerinte ezt látnom kell: "Ez is Amerika". Birom, hogy van önkritikájuk, s tudják magukról, szeretnek vásárolni, s többet költenek, mint amennyi a zsebükben van. Tehetik ezt, ugyanis itt a legritkább esetben fizetnek készpénzzel. A legtöbben csekket irnak, vagy a hitelkártyájukat húzzák elő, aminek ugye csaknem végtelenek a korlátai.
...
Szóval csütörtök éjjel, a hálaadási ebéd-vacsora után a tipikus amerikai vásárló útra kél, hogy a lehető legnagyobb kedvezménnyel szerezze be a karácsonyi ajándékait, vagy a saját ruha, cipő és egyéb szükségleteit. Mi is útra keltünk, s egy Cleveland közeli outlet centerbe mentünk. Illetve mentünk volna, ha meg tudtam volna közeliteni a helyszint: 1 mérföldnyire a céltól az összes oda vezető út bedugult, parkolóhelyről álmodni sem mertem a bevásárlóközpontnál. Igy autókát letéve, majd árkon-bokron keresztülbukdácsolva értem el a célt. Vagy annak a reményét. Ugyanis ennyi embert amerikai tartózkodásom alatt egy helyen még nem láttam. Kigyóztak a sorok a legnevesebb márkák üzletei előtt. Vásárolni próbálás nélkül, csak úgy szemre lehetett. De még igy is megérte. A Levis farmer párját 4o dollárért adták, Nike cipőt akár 3o alatt is kifoghattál. Persze mi nem hoztuk a vásárlói átlagot, alig vettünk valamit.
Azt hiszem jövőre felkészültebben kell érkeznünk: célirányos bevásárlólistával, jó időben a nyitás előtt, s feltankolva az éjszakai talpalásra.
---
Csak még egy szemléltető adat a végére. A Black Friday napján tavaly kb. 18o millió (!!!) amerikai vásárolt. Vagyis ez azt jelenti, hogy csaknem mindenki a boltokban nyomult. A költésükről nem is beszélve (egy általános adat: Amerikában él a világ népességének 8%-a, de ők költik a világ összes költésének 3o%-át...).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése