2012. január 20., péntek

Ansel Adams, fekete-fehérben

Ansel Adams világhirű fotós képeit még otthonról ismerem. Anno arra figyeltem fel, hogy a régies, fekete-fehér képeken megjelenő tájaknak milyen átütő erejük van. Gondolnánk, hogy egy tájképnek nem kell szinesnek lennie? Hogy szép tud lenni, ha nem kék az ég és nem zöld a fű?

Itt, Amerikában a nyomába szegődtem, s néhány általa fotózott tájat sikerült bejárnom. Tavaly nyáron Californiában, Adams szülőföldjén jártam, ő maga itt készitette a legtöbb képét. Kedvence a Yosemite Nemzeti Park volt, még tizenéves korában itt kezdett el fotózni. A fotózásért később zongorista karrierjét adta fel. Szenvedélyes természetvédő volt, imádott a hegyekben túrázni. Sajátos fotós látásmódja, kontrasztos képei hamar sikert arattak, gyakorlatilag mindenféle előképzettség nélkül lett profi fotós.

Felsorolni sem lehet a dijakat, a kitüntetéseket, a sikereket, amiket elért. Helyette lássuk néhány képét. A fás kép az egyik első képe, amit láttam, s amire felfigyeltem. A hegyekkel teli látképet én is lefotóztam idén nyáron, a Yosemite Park völgyét ábrázolja. Lehet, hogy érdemes lenne a szines fényképezőcsodák helyett kicsit visszatérni a régimódi fekete fehérhez?

Ansel Adams élete

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése