2011. augusztus 12., péntek

Óceánparti túra 2.

Oceanparti turank folytatodott. Harom nap alatt autozunk delrol eszaknak, a vegcel San Fransisco. Erdekes, hogy Spanyolorszag helyett az itteni El Camino Real uton haladunk, a tobb szaz evvel erre jart misszionariusok nyomaban.

Santa Barbara utan sziklas meredelyre valtozik a taj, nem sok lakott telepulest, vagy eppen otthont talalni itt. Az utikonyvunk alapjan probalunk az erdekes helyszineken megallni. Tobb vilagitotorony mellett haladunk el, de megnezni kozelrol egyet sem tudunk. A kedvencem egy hatalmas sziklan all, tobb mellekepulettel, a szikla toveben homokos stranddal...

Morro Bay is egy vulkanikus sziklarol kapta a nevet, a tengerobolben maganyosan emelkedik, festoi hatteret adva a varoskanak. Itt ejszakaztunk, s a reggeli kodos paraban kikotoi setat tettunk. Akar egy allatkertben: felettunk pelikanok es siralyok repulnek, lent a vizben fokak usznak, a parton a sziklak hasadekaban mokusok huzodnak meg.

Del korul tisztul a taj, s a napsutesben egeszen mas a videk. Meg is martozunk Calabrianal a jeghideg vizben. Rajtunk kivul csak egy csapat szorfos szeli a vadul hullamzo vizet.
Utunknak van egy erot probalo szakasza. Autopalya helyett az 1/es uton kacskaringozunk, nehol csak 25-30 merfolddel lehet haladni. Sehol egy piheno, mosdo, benzinkut. Viszont csodas panorama annal inkabb, tobb viadukton is atmegyunk, nemzeti parkok toveben, kozben szamtalanszor megallunk fotozni, s a tajban gyonyorkodni.

Estere erunk Carmelbe, ami egy csodas muveszvaroska. Irok, koltok, festok nyaraloi sorakoznak itt, spanyol, angol, vagy eppen normand stilusban. Meses. Tengerparthoz tengeri vacsora jar, egy jofele etteremben nagyot eszunk. Ejszaka Monterey-ben, ami California fovarosa volt a spanyol idokben. Itt reggel nezunk szet: regi kovetsegi haz, varoshaza, nyugodt videk. A kikoto mar zajosabb, a Cannary row az egykori szardinia-dobozolo epuletekbol jott letre, ma elegans hotelekkel es ettermekkel. Innen mar nem az oceanparton haladunk, a szarazfoldi uton irany San Fransisco!

S osszessegeben milyen az oceanparton autozni? Kepzeljuk el, hogy balra a vegtelen viz, meg hajokat sem latni. Jobbra hatalmas sziklas hegyoldal, nem latni a tetejet. A ketto kozott kanyarog az ut, helyenkent kilatopontokkal. Kint suvit a szel, 2o foknal sosincs melegebb, igy elkel a fejfedo es a pulcsi. Reggel szurke felhokbe burkolozik a taj, del lesz mire felszall a para, s kisut a nap. Delutantol verofenyes napsutes, egeto napsugarak.