2010. július 19., hétfő

Márai

Márai Sándor az egyik nagy kedvencem. Ha magyar írókat kell megneveznem, akkor Szabó Magda mellett ő a másik 20.századi kedvencem.

Idő kellett hozzá, hogy megértsem, s el tudjam olvasni a könyveit. Még diákként a Gyertyák csonkig égnek c. regényét nyitottam ki először, aztán pár oldal után le is tettem. Lassú, ráérős volt, kevés cselekménnyel, számomra unalmas és érdektelen. Aztán pár év múltán, immár "érett" felnőttként egy ültömben olvastam el újra. Lassú volt még mindig, de éppen ezért a mesélővel, a történettel együtt létezve olvastam végig. Nem a szemem előtt, hanem a lelkemben jelentek meg Márai hősei, a szerelmi háromszög tagjai. Az általuk megélt érzelmeket legbelül én is éreztem, magaménak tudtam.

Sorolhatnám az író nagyszerű műveit. Szerintem bármelyik olvasásra érdemes. Szerettem az Egy polgár vallomásait. Mert elénk hozza a múlt század hányatott történelmét és az emberi, családi sorsokat mögötte. Az Írók, költők, irodalom egy irodalmi áttekintés, a Márai által kedvelt szerzőkről, stílusokról. Az Évszakok és a Füveskönyv az a könyv, ami sokáig volt az éjjeliszekrényemen. Jó volt felcsapni újra meg újra. Életbölcsességet meríteni belőle, s megalkotni vele a sajátomat. Az igazi egy valódi klasszikus. Szerelem van itt is, háromszög, szeretés és féltékenység, gyűlölni nem tudás.

Márai az a szerző, akinek minden sorát ki tudnám emelni. Olyannyira érti a lélek rezdüléseit, a női érzéseket, hogy elbizonytalanít, férfiként, házasságban élőként hogy volt képes erre.

Zárásul néhány idézet tőle, csak kedvcsinálónak. A többit el lehet olvasni az életművében.

"A sikeres kapcsolat záloga az, hogy az egyik eltűri, hogy a másik jobban szeret."
"Boldoggá az tehet, aki boldogtalanná is."
"A szép rögtön kell. Az igazira alszunk egyet."
"Ami az embernek fontos, azt tudja műszerek és telefonok nélkül is."
"Különös, a magyar nyelvben összecseng és egymásból következik ez a két szó: ölés és ölelés."

"Mert mindig a másfélét szeretjük, őt keressük, az élet minden helyzetében és változatában... tudod-e már? Az élet legnagyobb titka és ajándéka, ha két egyféle ember találkozik. Oly ritka ez, mintha a természet erővel és fortéllyal akadályozná meg ezt az összhangot - talán, mert a világ teremtéséhez, az élet megújulásához szüksége van a feszültségre, mely az örökké egymást kereső, ellentétes szándékú és ütemű emberek között keletkezik."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése