2010. június 9., szerda

Tanuljunk nyelveket!

Könnyű ezt mondani, hogy tanuljunk nyelveket, de hogyan? Olyan, mintha minden a nyelvtanulás körül forogna, s nem az aktív és bátor nyelvhasználat körül. Hogy is van ez?

A saját tapasztalataimról tudok beszámolni. Ugyebár kisdobosként még oroszul tanítottak, aztán középiskolában már választhattam: német kéttannyelvűbe mentem és mellette folytattam az orosz tanulását. Meg is lett az eredménye: egy hajtós tanár, kemény dolgozatok után külön rákészülés nélkül sikerült a nyelvvizsgám oroszból. Sajnos lehetőség híján nem használtam a nyelvet, így feledésbe is merült. De utazásaimon oroszokat hallgatva be-beugrik még néhány fordulat, s szerintem csak elő kellene venni a füzeteimet, aztán jönne a tudás szépen.

Német, a logikus, kemény nyelv sok szorgalmat kívánt, de máig is kamatoztatom a megszerzett tudást. Persze ahhoz kint kellett élnem, anyanyelviekkel társalognom, hogy magamra szedjem a kiejtést, a könnyed beszédet. De még mindig ezen a nyelven élek leginkább, németül olvasok a legkönnyedebben, s társalgok zavartalanul.

Aztán angolul az egyetemen kezdtem el tanulni, önszorgalomból, már ha egyszer a gazdasági-üzleti világ nyelve az angol. Célkitűzés, másfél év, és nyelvvizsga. Aztán élesben a munkáimban használtam, főleg olyanokkal, akik szintén tanulták a nyelvet. Anyanyelviekkel ritka pillanataim vannak, azokat érdemes kihasználni. Az angol az a nyelv, melyet mindenki beszél, de magasabb szintre jutni vele elég nehéz. Viszont, mivel világnyelv, érdemes mindenkinek alap szinten elsajátítani.

A francia nem az én nyelvem. De mivel a húgom ezt választotta hazájául, s új családjával is eme szépen csengő, de marha bonyolult nyelven tudunk csak értekezni, így én is magamra szedtem egy alap tudást. Pár hét, s készítettem egy saját kis szótárat, amiben azok a legfontosabb szavak szerepelnek, melyeket az asztal körül ülve be lehet vetni. Volt is mulatságos pillanat bőven, amikor a francia-magyar családot összehoztuk. Mindenki mondta a saját nyelvén, aztán az "idegenek" ismételték a másik nyelven. Magnific (pompás) volt az általános örömszó!

Olaszul többnyire turistaként élek. Az étlapot kiválóan megértem, kávét rendelni sem okoz gondot. A legjobb, hogy az olaszok elég könnyedek ahhoz, hogy ne csináljanak gondot a nyelvtudás hiányából. Van egy titkos vágyam: Olaszországban élni, vagy legalább rendszeresen oda utazni, s a nyelv mellett a pozitív életörömöt is magamba szívni.

A spanyol nyelv okozta nekem a legnagyobb fejtörést. A legalapabb szavakon kívül nem sok kúszott a fejembe. Barcelonában sétálgatva nincs szükség angol vagy más nyelv tudására, azonban a spanyolra annál inkább. A spanyolok ugyanis nem hajlandóak más nyelven beszélni, jogosan, egy ilyen szépen pergő, dallamos nyelvet hallva.

Pár ötlet, saját tapasztalatból, a nyelvtanuláshoz:
- a legfontosabb a szorgalom, ezt a legjobb nyelvérzékkel rendelkezők sem hagyhatják ki. A szavakat, fordulatokat ismételni kell, hogy rögzüljenek, s ugye anélkül, hogy látnánk, hallanánk, mondanánk nem kúsznak be a szavak a fejünkbe.
- beszélni, sokat, anyanyelviekkel. Ehhez ki lehet használni a magyarországi külföldieket, érdemes velük barátságot kötni, vagy barterben magyar nyelvleckéket adni.
- hallgatni, megérteni. Filmet szinkron nélkül (neten letölthetőek), akár feliratozva, hangoskönyvet autóban ülve. Nekem ez nagyon bejött, amellett, hogy szórakoztató, észrevétlenül tanít.
- írni, ismerősöknek, emilt, levelet. A hétköznapi nyelvet így lehet a legjobban gyakorolni, kis szlenget magunkra szedni.
- olvasni, újságot, könyvet, weblapot. Sok ingyenes lehetőség van (turisztikai kiadványok, hírlevelek), de olcsón lehet eredeti regényeket, újságokat is beszerezni antikváriumban.

S mi lesz a szorgos nyelvtanulás eredménye?
Magabiztos fellépés és igazi öröm, ha külföldön jársz. S a lehetőség, hogy külföldi barátokat gyűjts. Úgy mint én, a fenti képen.
Balról jobbra: Insa, a német kolléga-barát, akivel bejártuk az Északi-tenger partvidékét, s a Plattdeutsch-ot (északnémet nyelvjárás) kutattuk; Julia, aki tökéletesen beszél kínaiul (!); s Anna, Lengyelországból, aki diplomázni Németországban tudott, de ha kell éppen Amerikában gyakorlatozik angolul. S persze én, aki képes ezen színes személyiségekkel bárhol csevejre fakadni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése