2010. december 12., vasárnap

Nem kertelek, kántálok

Ami otthon kántálás és betlehemezés, az Amerikában a carol singing. Irtam már, hogy karácsony előtt a rádiók, az üzletek kizárólag karácsonyi zenéket játszanak. Ha szerencséd van, akkor viszont élőben hallhatsz kisebb-nagyobb csoportokat énekelni.
Nekem ilyen szerencsém volt: ezen a hétvégén a clevelandi magyar cserkészekkel tartottam, akik kántálni és betlehemezni indultak.

Otthon már csaknem teljesen kikopott ez a hagyomány. Szülőfalumban legfeljebb a kisebbségiek indulnak karácsony este nótás portyára, de őket meg nem sokan engedik be a házukba. A clevelandi cserkészek viszont az ünnep előtti hétvégéken körbejárják a városban lakó magyar családokat. A fiúcsapat betlehemest játszik, vannak háromkirályok, pásztorok, angyalok, jászol, ahogy illik. A lányok hagyományos karácsonyi énekekeket énekelnek főleg magyarul, de a nyelvet nem beszélők kedvéért néha angolul is.
A fiatalok mind Amerikában születtek, s példás módon megtanultak magyarul (ami nem kis mutatvány, hiszen az iskolában, hétköznapokban inkább angolul társalognak). A beszédjük nem tökéletes, az énekük viszont hibátlan. Ja, s több karácsonyi éneket ismernek mint én, aki bennszülött vagyok...

Az éneklős körutat a városi rádiónál kezdtük: hetente egy órás magyar műsort sugároznak, s most mi szolgáltattuk ehhez a programot. A rádiós felvétel után hat családhoz tudtunk eljutni. Érdekes volt bejutni magyar otthonokba, megismerni itt élő családokat, látni, hogyan keveredik a magyar az amerikai mentalitással, szokásokkal. A vendéglátásra sem panaszkodhatunk: mindenütt jól megetettek, megitattak. Most főleg külső szemlélője, fotósa voltam az eseményeknek, de jövőre felfejlesztem énektudásomat, s még inkább aktiv közreműködője leszek a hagyománynak.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése