2010. december 4., szombat

A munka ára

Irtam már a tanulás áráról, most nézzük meg a másik oldalt: mennyit tudok én magam előteremteni, illetve milyen lehetőségek vannak diákmunkára.

Diákként hivatalosan csak a campuson lehet dolgozni, hetente maximum 2o órát. Elég sok lehetőség van a munkára: a könyvtárban, a menzán, a könyvesboltban, a kávézókban, vagy épp valamelyik tanszéken. Lehet dolgozni a tandijmentességért, vagy éppen órabérért. Az átlag diákbér 1o dollár körül van, de ez lehet 8, vagy jobb helyeken 12 is. S csaknem az egészet megkapjuk nettóban.

A campuson kivül nemhivatalos megbizásokat lehet találni. Babysitting, takaritás, kutyasétáltatás, gyerekekkel tanulás. A családok fizetésképességétől függ, ki mennyit ad. Mondjuk az egyetemem az egyik legdrágább környéken van, igy aki ott talál munkát magának, az jó órabérre számithat.

Jómagam az egyetem catering cégénél dolgozom. Ők működtetik a menzát, a kávézókat, ők látják el élelemmel a meetingeket, rendezvényeket. A cateringen belül az egyik legjobb helyen vagyok: felszolgáló rendezvényeken. Kicsit időutazás nekem ez az időben, úgy 16-17 éves koromig, akkor csináltam utoljára ilyen munkát. Fura most megint fekete-fehérbe öltözni (csini csokornyakkendőt is kaptam), s a vendégekre mosolyogni, fölteriteni, tányérokat leszedni. De hát ez van, ezért fizetnek. Az óraszámom nem sok, igy kell a kiegészités. Ekkor jönnek az ismerősök, akiken keresztül be lehet jutni a rejtett munkaerőpiacra. Mármint az otthonokba, amik takaritásra várnak, idős nénihez, akinek segitség kell az ügyintézéshez, bevásárláshoz, vagy éppen csak úgy autós furikázáshoz.

Szóval egyik héten még a bálterem parkettjén, a következőn meg a háttérben felszolgálóként. Jó kis tudathasadásos állapot. Ehhez még ha hozzáveszem, hogy milyen munkáim voltak az elmúlt években... Nem is tudom. De mondjuk ha utánaszámolok, már rögtön jobb az egyenleg. Az otthoni nettó órabérem kb a mostanival volt azonos. 7-8 év szakmai tapasztalat után, egy jól fizető cégnél, középvezetőként. Hogy is van ez?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése