2012. március 21., szerda

St. Patrick`s Parade

Március számtalan jeles napot tartogat. Március 8-a nőnap, egyre kevesebb figyelmet kap. Március 15. magyar nemzeti ünnep, inkább szól a tüntetésekről és ellentüntetésekről, mint magáról a forradalom üzenetéről. Március 17-e Európában kevésbé ismert, ez Szent Patrik napja.
Az irek védőszentjét ezen a napon végezték ki, s ennek emlékére minden évben a világ számtalan tájára sodródott irek hatalmas örömünnepet tartanak. Mondhatnánk, hogy a szent kivégzésén búslakodniuk kellene, ám ők nem ezt teszik. Zöld ruhákba és vicces jelmezekbe bújnak, s egy napra elfelejtik a világ baját.

A legnagyobb amerikai városokban - igy Clevelandben is - felvonulással, parádéval ünnepelnek. Mig tavaly fogalmam sem volt, mit jelent Szent Patrik napja, idén már kiváncsisággal mentem a belvárosi felvonulásra. Többszázezres tömeg szegélyezte az útvonalat, ahol a parádé haladt. A helyi ir közösségek, tánccsoportok, iskolák, templomi közösségek egymást követték. A parádé annyira békésen és problémamentesen zajlott, hogy el kellett tünődnöm, hogy mi az oka ennek. Aztán rájöttem: nem engedélyezik az utcai italárusitást, igy a jóféle ir söröket is csak a kocsmákon belül lehet megvenni, s fogyasztani, s ezt annyira komolyan veszik, hogy rendőr ár a kocsmák kijáratánál.
Persze kivel mással, mint néhány magyar ismerőssel látogattam el erre a rendezvényre is. Sörözésre a parádé után, egy közeli városrészben volt alkalmunk.


Még egy megjegyzés a tömeg egységéről. Mindenki zöldben volt. Értsd: nem voltak kirivó szinek, minden látogató zöld pólót húzott, vagy tetőtől talpig zöldbe öltözött. Én viszont lilában világitottam, szabotáltam a zöldet, ugyanis nincs zöld ruhám, s nem is szeretem ezt a szint magamra ölteni. Ki is találtam egy saját magyarázatot az öltözékemre: ha majd március 15-én piros-fehér-zöldbe öltözünk, akkor 17-én zöldet öltök magamra. Addig nem.

Egyébként március 15-öt is megünnepeltük, jóval szűkebb magyar körben vasárnap délután az evangélikus templomban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése