2013. január 30., szerda

Biróság előtt

Tegnap biróság elé kerültem, közvetve. Tisztára úgy éreztem magam, mint az amerikai ügyvédes filmekben, ilyenben még tényleg nem volt részem. Na nem én ültem a vádlottak padján, hanem valaki, aki éppen tolmács segitségét kérte.


A birósági épület megér egy mesét. A városközpontban található, 20 emeletes épület, közvetlen közelében van a rendőrség, a seriff-központ, na meg a börtön. Minden szépen egy csokorban. Természetesen szigorú reptéri biztonsági átvilágitás után lehet csak bekerülni az épületbe. A bejáratnál tábla hirdeti: aki ide belép, azt akár le is tartózhatják. Szép kilátások.

40 tárgyalóteremben folynak az ügyek párhuzamosan. Én egy fekete női birónál voltam, ő a városi biróság polgári ügyeit tárgyalja. Gyorshajtást, ittas vezetést, drogfogyasztást, stb. Egy délelőttöt töltöttem a tárgyalóteremben, ahol futószalagon hallgatták meg az ügyeket. Ezek az ügyek a rendes tárgyalás előtti fázisban vannak, vagyis nincs esküdtszék (a padsoraik üresek voltak), s van ugyan vád (aki a várost, a törvényt képviseli), de nem mindig van védőügyvéd, illetve a legtöbben a kirendelt ügyvéd segitségét veszik csak igénybe. Az átlagos tárgyalási idő kb. 5 perc volt. Volt, hogy minden második percben újabb ügy került elő, amiket gyorsan lezárt a birónő. Volt egy-két komolyabb eset, amit rendes tárgyalásra vittek tovább. S előfordult az is, hogy bilincsben vezették ki a letartóztatottat.

Amerikában nem szórakoznak a bűnössel. Ha valamit elkövettél, vess magadra, a helyszinen letartózhatnak, s bedobhatnak a dutyiba, akár egy egyszerű jogositvány nélküli vezetésért. A városi börtönben töltött pár nap után kerül az ügyed a biró elé, aki, ha felmentenek, kártéritést itél meg a börtönben töltött időért (az én ügyeimnél napi 50 dollár járt a vétleneknek).

A tárgyalóteremben mindenféle népek voltak. Többnyire szines, a társadalmi ranglétra alján élő emberek. Fiatalok, aki a középiskolát sem fejezték be, többgyerekes alkoholisták, munkanélküli felnőttek. Elég sanyarú a társadalom ezen keresztmetszetét látni, nem cserélnék a biróságon dolgozó törvényszolgákkal (ők biztositják a rendet, a gördülékeny ügyintézést), a tanuskodó rendőrökkel, vagy éppen a jogászokkal.


A biróságról kilépve fellélegeztem. Szabadon távozhattam, s más teendőm már nincs, mint felvenni a fizetésem a tolmácsi munkáért, amire végül nem volt szükség, mert a vádlott mégis úgy döntött, ért angolul. Tolmácsként több munkám lenne, ha ázsiai vagy afrikai nyelveket beszélnék, esetleg spanyolt. Hála az égnek nem sok magyar kerül biróság elé, s ha mégis, legtöbbször tudnak angolul.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése