2013. február 7., csütörtök

Super Bowl reklámok

Mivel a Super Bowl fő attrakciója a reklámok voltak, ezért erre egy külön bejegyzést szánok.

A nagy kreativ ügynökségek és hirdetők hónapok óta dolgoztak azon, hogy a legütősebb, legjobb reklámokat legyártsák. Kósza hirek keringtek arról, hogy a nagy cégek és márkák közül ki milyen hirdetéssel jelentkezik idén. Ennyi nézőre soha máskor nem számithatnak a hirdetők, idén 111 millióan voltak. A meccset nézők nemcsak tévén, hanem online is követhették az eseményeket, igy még több lehetőséget nyútva a hirdetőknek az ő elérésükre.

A hirdetők kreativitását mutatja, hogy a félórás áramszünet idején a Twitter posztokkal töltötték ki az időt. Volt ötletes márka (BMW), amelyik épp az áramszünetet használta fel arra, hogy a konkurenciát leelőzze, s saját humoros üzenetét közzétegye.

A legjobb reklámnak a Budweiser sör hirdetését választotta a szakma és a nézők is. Szöveg nélkül, látványos és érzelmes képekkel apellált a reklám, melyben a Budweiser "reklámállata", egy igavonó ló gazdájához fűződő viszonyát követhetjük nyomon.


A második dijat a Tide mosószer kapta. Itt nagyon viccesen magát a Super Bowl-t hozták be a reklám sztorijába, a végén jókora csattanóval. Ez nagyon amerikai, de nagyon szerethető hirdetés lett igy.

A Chrysler pick-up teheratójának a reklámfilmje is az érzelmekre hat. Itt csak a 2 perces film legvégén derül ki, hogy autóhirdetésről van szó. A képek az amerikai farmer kemény, elszánt, munkás életét mutatják. A hirdetés szövege pedig egy rádiós igehirdető prédikációját idézik, "istenitve" a farmert. Nekem ez a film olyan, mint a Marlboro reklámok, ahol a cigarettát fogyasztó maga is cowboy-já válik. Csak épp itt a Chrysler autós farmer lesz.

A másik Chrysler hirdetésben az amerikai hadsereget mutatják a képek. A katonák elszánt és kemény életét. S persze a legvégén az autókat a Jeep-et, amivel ők a bevetésre készülnek, vagy éppen családjukhoz utaznak. Az amerikaiak nagyon tudják a pátoszt kelteni (lsd. reklám a farmerről), amerikai lobogók, zene, képek.

Meglepő és kicsit gusztustalan a Godaddy hirdetése, ami az ismert honlapszervert népszerűsiti. Az oldal egyszerre szexi és okos, mondja a hirdetés, s közben csókban egyesül a szépséges lány és a csúnyácska okostojás fiú.

Nekem tetszett még a Tacobell hirdetése  (ez egy mexikói gyorsétteremlánc), ahol az öregek otthonából idős nénik és bácsik szombati esti lázat játszanak. Vagyis kirúgnak a hámból, bulizni mennek, s a görbe estét egy Tacobell étteremnél zárják. A háttérben egy ismert sláger spanyol-mexikói változata hangzik. Vicces és ironikus a hirdetés.


A másik kedves, vicces hirdetés a tejet promotálja. A "Got milk?" kampány korábbi hirdetéseit is szerettem, a nyomtatott oldalas reklámokon általában sztárok tejet isznak, s a fotón tejbajusszal láthatóak. A mostani reklámfilmben a szuperhős csak azután indul megmenteni a világot a földönkivüliektől, miután a reggelihez sikerült tejet szereznie a gyerekeinek.


Volt hirdető, aki a saját hiredetésének témáját, helyszinét a Super Bowl-hoz kapcsolta. Például sörreklámot forgattak New Orleansban a mérkőzés helyszinén, vagy az egyik mozi beharangozójába a főhősök harcát a focisták viadalának képeivel keverték össze.

A Coca-Cola és Pepsi párharca itt is folytatódott, viszont elég gyengécske hirdetésekkel rukkoltak elő idén.

A legjobb reklámok itt láthatóak.

Reklámos elemzés angolul itt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése