2011. március 8., kedd

Good to Great

A PR órám keretében kellett a címben szereplő könyvet elolvasnunk. A tanárunk eleve szokatlan módszerekkel oktat: ahelyett, hogy előadást tartana, külső előadókat, cégvezetőket, menedzsereket hív, s kerekasztal beszélgetés keretében boncolgatjuk a cégük, szervezetük, vagy éppen a saját vezetői sikerük okait. Az elméleti szakirodalom olvasása helyett pedig a menedzsment irodalom egyik bestsellerét választotta ki nekünk elolvasásra, majd megtárgyalásra.

A könyv egy hosszú kutatói munka eredménye. A szerző (aki épp az egyik előadónk egyetemi évfolyamtársa volt) kutatói csoportjával azon dolgozott, hogy kiderítse mi teszi hosszútávon sikeressé az olyan nagynevű cégeket mint a Gillette vagy a Philip Morris, s mitől lesz a jólmenő cégekből kiváló, mégpedig hosszútávon. Nagyon meglepő (ám számomra szimpatikus és humánus) következtetésekre jutott, s néhány alaptételben összegezte is ezeket az ismerveket:

1. Nem az számít, hogy mit csinálsz, hanem hogy kivel: a megfelelő munkatársak kiválasztásával, s a nem megfelelők elküldésével nem kell az ösztönzéssel, s a kollégák rugalmasságával foglalkozni (busz motívum).
2. 5-ös szintű vezetés (level 5 leadership): a vezetőt nem a saját maga, hanem a cége előrejutása foglalkoztatja, az igazán sikeres vezető a háttérben marad, szinte észrevétlenül igazgatja a szálakat.
3. A brutális tényekkel szemben a cégbe vetett hit mindig győzedelmeskedik: a hibákat magunkban keressük, a siker okait pedig sajat magunkon kívül (tükör és ablak motívum).
4. Sündisznó-elv (Hedgehog concept): az egyszerű, hatékony módszerekre való törekvés (a bonyolult döntési mechanizmusok helyett), azt csináljuk, amiben a legjobban vagyunk, s ami iránt igazán lelkesedünk.
5. Fegyelem kultúrája: a cég szervezeti kialakítása az etikusságon, önfegyelmen alapszik.
6. A technológia követése, korai adaptálása segíti a siker felgyorsulását, de nem feltétlenül tesz sikeressé.
7. Pörgő kerék esete (Flywheel and doom loop): a hosszútávú következetes munkának meg lesz az eredménye, s egy idő után hirtelen sikereket hoz a befektett energia (míg mások, akik hirtelen sikerekre törekszenek hosszútávon nem tudják fenntartani azt).

A könyv magyarul még nem jelent meg, így az átalam fordított fogalmak nem biztos, hogy a legjobb magyarsággal lettek kifejezve.
A fenti elvek alapján működő cégek nem múlandó, hanem több évtizedig kitartó sikeres pályán vannak, s amit kiépítettek, az valószínűleg a jövőben is fennmarad (built to last). Már csak zárójelben jelzem, hogy a legutóbbi munkahelyem is a legjobb cégek sorába tartozott, valamikor a 7o-es években...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése