2016. június 8., szerda

A PR halott

2015-ben jelent meg Robert Phillips könyve Trust Me, PR is Dead (Higgy nekem, a PR halott) címmel. Az író 25 évig dolgozott a PR-szakmában, s közben rájött, hogy a PR hazudik, s nem tud tovább azonosulni a szakmájával, ezért kilépett és megírta ezt a könyvet.

Kiváncsian vártam, hogy mit tudhat egy nagymenő bennfentes, mi az ő véleménye. A saját szakmámról olvashattam, ami egyrészt fájdalmas, ha azt nézzük, hogy a korábban bevett módszerek már nem működnek, viszont mégis biztató, ha arra gondolunk, hogy fejlődnünk, változnunk kell. Egyszerre temeti itt a régit, s köszönti az újat. Ahogyan én is kiváltam a hagyományos marketing-hirdetés uralta körből és ehelyett a digitális irányba, a kommunikáció felé léptem.

Az író szerint a PR megszűnt létezni, s a marketing is átrendeződik. Kommunikáció az, ami van, s ezt nem lehet a korábban megszokott elvek szerint működtetni. Például el kell szakadni a hagyományos megbízó-ügynökség-csatorna hármastól és ehelyett a közvetlen, direkt, őszinte utakra kell fókuszálni.

Előtérbe kerülnek a cégeken, szervezeteken belüli értékek és az ezekkel kapcsolatos kommunikáció. Hierarchia helyett hálózatokban működünk tovább, ahol a felülről, kívülről jövő irány helyett alulról, belülről jönnek a kezdeményezések. A bizalom az alapja mindennek, s ezt nem a kommunikációval, hanem a tettekkel lehet megalapozni (progresszív kommunikáció).

A könyv azért is nagyszerű, mert nem lett szűk látókörű. Olyan témákat és területeket is érint, mint a politika, a gazdaság, az etika. Hiszen ezeket áthatja a kommunikáció. Public Relations-ből indult ki, de beszél a Public Leadership ("közérdekű vezetés"), Public Engagement ("közügyek iránti elkötelezettség"), Public Society (nyitott társadalom) fogalmakról is.

Ez a könyv érdekesen fejlesztette tovább egy korábban olvasott könyv fő gondolatait. A címe The Fall of Advertising, the Rise of PR. Itt írok róla.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése