2014. július 14., hétfő

Toszkán városok

Toszkána neve is varázslatosan cseng. Elég régóta el akartam menni erre a tájra, amit képekről, filmekből már ismertem. Most ott töltöttünk egy hetet, s mondhatom: a valóság sokkal izgalmasabb és szebb, mint azt elképzeltem.

Saját szervezésű utunk keretében egy nap alatt autóztunk le Firenzébe. Innen jártuk be a környező városokat: Firenzét, Assisit, Siennát. Firenze a reneszánsz művészet és a toszkán régió központja. Mintha megállt volna itt az idő: többszáz éves házak, macskaköves utcák, szűk sikátorok, keskeny hidak. A tetőket vörös cserép fedi, nincsenek modern felhőkarcolók, hisz a házak teteje meg sem közeliti a dóm kupolájának szintjét.

Firenze, városháza

Firenzére  csak egy napunk volt. Ennyi idő alatt a legfontosabb látnivalókat vettük számba, s nem igazán tudtunk az épületekbe, múzeumokba, templomokba bemenni. A várost átszeli az Arno folyó, efölött ivel át a középkori hid a Ponte di Vechio. A hidat 3 szinten üzeltek, éttermek, kávézók övezik, mindig hömpölyög rajta a tömeg.

A hid közelében áll a város leghiresebb épülete, a Dóm (duomo), ami épitésekor a legnagyobb kupolával büszkélkedett. Gótikus szobrai és csipkediszei lenyűgözőek. Bejáratával szemben külön kis kör alakú kápolna a keresztelőkápolna, a templom mellett óriásira nőtt harangtorony, ahol zenés harangjáték jelzi az idő múlását. Körben árkádos épületek, a kapualjakat freskók diszitik.

Román kori templom barokk diszitéssel és a Medici Palota reneszánsz épülete

Rögtön a sarkon van az Uffizi Képtár, ami a Medici család által összegyűjtött számtalan festményt, szobrot, disztárgyat mutatja be. Ide előre kell jegyet venni, mert a sorok hosszan kigyóznak a bejáratnál. A másik irányban a Dómtól nem messze van egy román kori templom, mellette a Medici Palota, a reneszánsz épitészet mintapéldánya, mely kivülről zárt, belül udvarokat és diszes termeket rejt. A közelben van a városi piac, most épp a helyi bőrművesek portékáját kináló standokat találunk.

Duomo

A folyón átkelve "várdomb"-szerű kerületbe jutunk, ahol sok-sok lépcső visz fel a Belvedere erdőhöz, innen hihetetlen kilátás tárul elénk. Látni a mediterrán kertek zöldjét, a háztetőket, a környező hegyeket. Innen ereszkedünk le a Pitti Palota kertjébe (Giordani di Bodoli), ahol szépen metszett sövények, szobrok, szökőkút, geometrikus sétányok várnak minket.

Ponte di Vechio és a négy kalandor

A Pitti Palota volt a Mediciek lakhelye. Kivülről elég zord, disztelen, de hatalmas épület, belül rengeteg kincs. Most épp ingyen tudtuk megtekinteni. Egyik részében az eredeti bútorokkal berendezett palota szobáit tudjuk megnézi, a másik szárnyban a galéria reneszánsz festményeket, szobrokat mutat be. A szobák falán több sorban lógnak a képek: Raffaello, Botticelli, Tiziano... A plafonon pedig gazdagon diszitett freskók, domborművek, csillárok, szobrok... Kezdünk megcsömörleni...

Michalengalo: Dávid

S akkor a főtéren található városházáról még nem is szóltunk. Hatalmas, többszintes, erődszerű épület, még magasabb óratoronnyal. Előtte Neptun kútjának szobrai. A belső udvarára vezető bejáratnál áll Michelangelo Dávid szobra. Ez a másolat, de élethű méretben, több oldalról is megcsodálhatjuk a csupasz Dávid domborulatait.

Kilátás Firenzére a Belvedere tetejéről

Pitti Palota

Siena a toszkán városok másik gyöngyszeme. Itt is a Dóm áll a város központjában. Ennek épülete sajátos fekete-fehér csikos, mégpedig a kétszinű márvány csikokból épitették. Kivül belül márvány, hiába, itt kő helyett márvány terem a hegyekben. Voltunk is Carraraban a fehér márvány lelőhelyén! A hatalmas dóm mellett befejezetlen épitmény: bővitetni akarták a templomot, felhúztak pár főfalat, aztán a terv nem fejeződött be. Ma remek kilátópont az egyik fal.

Siena, Dóm

A dóm igazi látnivalója azonban bent van, a padlón. Csaknem 3o padlómozaik disziti a templomteret, a mozaikok bibliai jeleneteket és szentek életét mutatják, fekete és fehér márványból kirakva. Az egyik oldalszárnyban van a könyvtár, ami egy freskókkal diszitett kápolna, benne gregorián énekeket tartalmazó hatalmas diszes énekeskönyvekkel.

A dóm egyik padlómozikja

Siena is a turisták célpontja. Itt is van városháza toronnyal, s előtte egy varázslatos félkör alakú tér, melynek téglaburkolata lejt a városháza irányába. Oldalt szobrokkal diszitett kút, arrébb árkádok, s szobrok, középköri házak, sikátorok.