2014. július 15., kedd

Cinque Terre

A mesés toszkán tájakról a Ligur-tengerhez, Liguria tartományba vezetett az utunk. Firenzétől nyugatra alig egy órányira van a tengerpart. Útközben még megnéztünk két történelmi városkát: Lucca és Pisa látnivalóit.

Riomaggiore

Pisa csalódás volt, mivel a sok turistától mozogni sem lehetett, mindenki a ferde toronnyal akart fényképeszkedni, s képtelenség volt bejutni a templomokba. Igy a kötelező "dőlt" fotók után tovább is mentünk. Lucca várfallal körülvett város, ahol több római emlék is van, templomai főleg román stilusúak.

Lefelé a Cinque Terre szerpentinjein

Magunk mögött hagyva a történelmi városokat elérkeztünk a tengerpartra. Itt már kevésbé az épületek, templomok vonzottak minket, inkább a napsütéses tenger. Sokat olvastam korábban a Cinque Terre-nek nevezett vidékről. Ez a fura név 5 földet jelent, s valóban, öt tengerpartra épült halászfalu található itt. A jókora hegyek illetve sziklák aljába szerpentin úton lehet leereszkedni, hogy aztán tátva maradjon a szánk. A halászfalvak a sziklákra épültek, sik felület sehol sincs. A házakhoz meredek és szűk lépcsősorok vezetnek.

Cinque Terre régió települései

Az első falu Riomaggiore, ahová gyalog túráztunk le. Fantasztikus kilátásunk volt itt a vizre, a környező sziklákra, a városra. A házak szines fala akár a meséből is előléphetne. A szűk, sziklás tengeröbölnek nincs is kikötője, a csónakokat a házak közti utcákra vontatják ki. Frissen sült tengeri herkentyűk illata száll, még szép, hogy meg is kóstoljuk a helyi izeket. A város fölött kis vár magasodik óratoronnyal, meg persze számtalan templom.

Riomaggiore

Riomaggiore után a következő falu Manarola. Ennek már a neve is olyan dallamos. Ez egy kisebb település, szinte egy sziklára épült az egész falu. A szűk völgyben patak fut le, rajta ivelt hidak. Ezután jönnek még kisebb falvak: Corniglia, Vernazza, s végül a legnagyobb város, Monterosso. Mi itt állomásozunk, hiszen itt van egy szélesebb földnyelv, ahol lehet strandolni. A tenger szine varázslatosan türkiz-kék-zöld, a parton apró kavicsok, a vizben kisebb sziklák. A viz frissitő és kristálytiszta!

Manarola

Cinque Terre falvai a Világörökség részét képezik. Korlátozott az autóforgalom, a kocsikat a szerpentinek mentén lehet hagyni, vagy a települések szélén található parkolókban. A falvak szinte csak gyalogosan járhatóak be. Az öt települést hajójárat is összeköti, valamint a hegy gyomrában vonat is közlekedik. Érdekes volt, mert vonatsint sehol sem láttunk, viszont minden faluban volt állomás, a falu alatt, a sziklák belsejében.

Monterosso strandja

Ez a régió a gyalogos túrázók paradicsoma: a parton a Via Amore (Szerelmesek Útja) köti össze a falvakat. Mivel ez az út a sziklára függesztett párkányokat jelent, most le volt zárva, mert nincs jó állapotban. A jó kondiban lévők a meredekebb, a hegyeken átvezető lépcsős túrautakat is választhatják. Ezek az utak kb. 45 km hosszan futnak a hegyoldalban, idilli szőlőlugasok és olajfaligetek mellett.

Az biztos, ide még visszatérünk, gyalogosan, hajóval, vagy vonaton.

Mivel a tengerpart itt elég korlátozott lehetőséget ad a fürdőzésre, más fürdőhely után kellett néznünk. A hegy túloldalán egy félszigeten fekszik Pontevenere, ahol szép szabadstrandokat találtunk. Itt pihentük ki a mozgalmas utunk fáradalmait. Egyébként szálláslehetőség bőven van a Cinque Terre falvaiban. Viszont elég borsos az áruk, s sok-sok turistával kell osztozni a helyeken. Ezért mi nem itt, hanem a legközelebbi hegyi faluban, Biassa-ban szálltunk meg.