2013. október 28., hétfő

Duna-völgyi kastély, vár, apátság

Még mindig az ausztriai hétvégéről tart a beszámolóm. A kulináris élvezetek után lássuk a Wachau-Duna-völgy történelmi nevezetességeit.

Duna völgye Dürnstein városánál (Dunakanyar, hajó, városfal, szőlő)

Fő célállomásunk Krems volt. Itt tanul Dani, a helyi Fachhochschule IMC angol nyelvű üzleti képzésén. Maga az egyetem épülete is jól példázza ennek a nagymúltú városnak a történelmét: az egyik épület ultramodern üvegfalú, teljesen átlátszó, mig a másik egy régi barokk piarista rendházból lett kialakitva, ahol az előadótermek a boltozatos pincében sorakoznak...

Egyetem, pince, előadótermek

Krems is ilyen vegyes: egyszerre modern (lakótelepi lakásokkal) és patináns (macskaköves utcákkal és középkori épületekkel). Nekem azért a történelmi városrész tetszett inkább. A városnak kb. 20 ezer lakosa van, de a tanév során több ezer diákkal növekszik meg a létszám. A Duna partján elterülő település nagy múltra tekint vissza.

Krems történelmi belvárosának kapuja: Steiner Tor

A legszebb látkép a dombtetőn magasodó gótikus templom előtti teraszról tárul elénk: több templomtornyot, össze-vissza cseréptetős házakat, kis udvarokat látunk, melyek között kiegyensúlyozottan és békésen élnek a helyiek. Szerencsénkre ezen a hétvégén épp nemzeti ünnep volt, igy az elegáns sétálóutcán a bezárt üzletek kirakatát csodálhattuk meg, s nem tudtunk semmit sem vásárolni.

A gótikus piarista templom barokk oltára

Kremstől 14 km-re keletre Grafenegg kastélyát néztük meg. A település gyakorlatilag a kastélykertet és az abban lakó 50 lakost jelenti: a kert közepén áll a soktornyú neogótikus kastély, s annak keritésénél a régi uradalmi épületekben most albérlők laknak. Nekünk volt szerencsénk az egyik ilyen házban vendégeskedni, s hát nem kifejezés, ha azt mondom, beájultunk a ház ablakából elénk táruló kastély látványától.

Grafenegg kastélya

A kertben egyébként van modern szabadtéri szinpad, ahol nyáron koncerteket adnak, van itt kis tó, a grófi család kedvenc kutyusainak a temetője, kortárs művészek szoborkiállitása és még sorolhatnám. Ja, és Balázs talált egy négylevelű lóherét, mire én is találtam egyet. (Az összes többi háromlevelű volt:)

Kremstől néhány kilométerre nyugatra Dürnstein városa varázsolt el teljesen minket. Végig a Duna mentén vezet az autóút, illetve a sportosabbaknak bicikliút is van. A város neve "száraz követ" jelent, utalva a homokkőre, amire a település és a szőlősök épültek. Miközben itt jártunk, a Dunán egymást váltják a kirándulóhajók és hatalamas úszó hotelek.

Dürnstein városa

Közvetlenül a parton áll a barokk apátsági templom és épületegyüttes (Balázs a templomot látva cigánygiccsnek titulálta azt - van is valami a kékesszürke szinű túldiszitett toronyban..), s nem messze tőle a klarisszák egykori kolostorának falai állanak momentóként, mint egy kép A katedrális cimű könyvből, megidézve a középkort. A város igazi turistaparadicsom: annak ellenére, hogy a szigorú katolikus Ausztriában vasárnap minden üzlet zárva tart, az itteni boltocskák vigan árulják a szuvenirokat a betérő turistáknak.

Kilátás Dürnstein városára a várdombról

A város fölött már messziről látni egy várnak a romjait. Mi ide túráztunk fel. A túraút mentén a középkori lovagok életét megidéző feliratok, képek és hangos tárlatvezetés van. A leirásokból kiderült, hogy ebben a várban raboskodott egy ideig Oroszlánszivű Richárd, miután a kereszteshadjáratokból hazafelé indult Angliába....

Hol vár állott, most kőhalom

A várromtól teljes pompájában csodálhatjuk meg a Duna kanyarulatát, a folyóvölgy szőlőlugasait, és a város tornyait. Egészen Kremsig ellátni innen. Az erdő ezerszinű, a fák sokszinű lombja közül édekes sziklaképződmények emlekednek ki: ezek a sziklamászók kedvenc helyei, jó néhány extrém túrázót láttunk épp felfelé kapaszkodni.

Dürnstein "száraz sziklái"

A Duna mentén nyugatnak haladva még egy sor mesés városka következik. A túloldalt kevesebb település van, mivel ott meredekebb a hegy, de éppen ezért egy-egy magányos kastélyt és várat látunk a dombtetőn vagy a folyóparton.

Utunk elvezet Wilmersdorf mellett: itt találták meg a wilmersdorfi Vénusznak nevezett őskori női szobrocskát, amit még Balázs is ismert a történelemórákról.

Utolsó állomásunk Melk, ami a Duna túlpartján található, egy hid vezet át a város fő nevezetességéhez, a hatalamas bencés apátsághoz. A szépen felújitott barokk épületet turistacsoportok keresik fel. Mi a kertjében és belső udvarában sétáltunk egy rövidet. Legközelebb egy egész napot kell erre a látnivalóra szánni.

Melk, bencés apátság, naplemente előtt