2012. november 5., hétfő

Elnökválasztás - marketinges szemmel

Amerikában most bőven van téma, médiahir és marketinges üzenet, amit elemezhetek. Épp most a Sandy hurrikánnal versenyben van az elnökválasztási kampány. Mivel holnap lesz a voksolás, épp ideje, hogy a politikai kampány részleteiről is beszámoljak.

Az amerikai elnököt általában mindenki ismeri a világon. Ha nem is követjük figyelemmel az amerikai belpolitikai csatározásokat, az elnökválasztás idején még a más országokban élők is hallanak a két párt jelöltjéről, azok érveiről, gondolkodásmódjáról.

Amerikában élve nem lehet kimaradni a kampányból. Már egy éve elkezdődött az elnökválasztási hajsza. Először az elnökjelöltek kiválasztása zajlott, nem kevés botránnyal. Majd, amikor eldőlt, hogy a republikánusokat Romney képviseli, indulhatott az Obama és Romney közötti megmérettetés.

Tavasszal már nem tudtunk hirdetési helyet vásárolni a tévécsatornáknál, a politikusok ugyanis felvásárolták az összes hasznos időt. Ritkán nézek tévét, de ha mégis, a műsorok szüneteiben egymást követik a demokrata és republikánus hirdetések. Ezek a hirdetések nem túl felemelőek. Sőt, szinte mindegyik a negativ promócióval él, vagyis az ellenfél politikáját kritizálja. Épp most olvastam egy összehasonlitást a két kampány hasonlóságiról és különbözőségéről.

A republikánusok jóval több szomorú, fekete-fehér képet mutattak, mint a demokraták. Romney hiveinek véleménye, hogy Obama kiábrándultáságot, depressziót, félelmeket és könnyeket hoz az amerikai népnek. Mindkét párt előszeretettel használt hétköznapi nőket a kampányfilmjeikben, akik pro és kontra elmondták, hogy anyaként, feleségként, vagy dolgozó nőként, miért is támogatják vagy ellenzik az egyik vagy másik jelölt politikáját. Spanyol hirdetések is futottak, de csak kis számban. Obama többször használt feketéket a filmekben, s Romneyval ellentétben igen sokszor mutatott időseket, gyerekeket, kétkezi munkásokat, katonákat. Romney viszont Kinát emlitette többször. Mindkét jelölt szivesen idézte saját filmjében az ellenfél kampányszövegeit, újságcimeket, statisztikákat a gazdaság lehangoló (Romney) vagy éppen felemelő (Obama) állapotáról.

Ha egyszerűsiteni akarjuk a két párt kulcsüzeneteit, akkor Obama az alsóbb és középosztályt képviseli, mig Romney a vállakozók és tehetősebbek favoritja. Obamának jóval több a szinesbőrű ill. bevándorló támogatója, mig Romneyt az amerikai gyökerekkel rendelkező, konzervativ fehérek részesitik előnyben.

Az utóbbi hetekben állandóan csörögnek a telefonok. Hol Obama jelentkezik be, hol Romney. De amikor már éppen válaszolnánk az elnöki hivásra, rá kell jönnünk, hogy csak jól időzitett automata hivásokat fogadunk. Van, mikor a jelöltek szimpatizánsai, önkéntesei hivnak. A postaládánkat is telitik a hangzatos szórólapok. A jelöltek próbálják megosztani a szavazókat értékrendjük szerint. Elgondolásuk alapján Obama a női egyenjogúság támogatója, mig Romney csak korlátozni akarja a nők jogait (értsd ellenzi az abortuszt). Ezzel szemben Obama nem biztosit vallásszabadságot, sőt a keresztény értékeket rombolja (értsd  támogatja a melegek házasságát, az abortuszt, s ő maga sem gyakorolja a vallást).

A hétvégén mig templomban voltunk, jól időzitve végig szórólapozták a parkoló autókat. Egy igaz katolikus csakis Obama ellen szavazhat - üzenik. Azt nem mondják, hogy szavazz Romneyra, hiszen az ő mormon hite sem annyira katolikus gyökerű... A jezsuita egyetememen külön füzetek jelentek meg Választási útmutató katolikusoknak cimmel.

A sok meggyőző üzenet és információ ellenére igen sok a bizonytalan szavazó. Őket legtöbbször személyesen próbálják a jelöltek elérni. Az elmúlt hónapban mindkét párt képviselői egyértelműen a választást eldöntő ún. swing state-eket ostromolták. Ohió hagyományosan ilyen swing state, hiszen évtizedekre visszamenőleg, aki nem nyert Ohióban, az nem lett elnök sem... Igy volt, hogy egyik nap Obama járt Clevelandben, másnap Romney látogatott egy Cleveland közeli településre. Bevetették magukat a jelöltek feleségei is.

A választások előtti utolsó hetekben, hetente egyszer élő vitaestet közvetitettek a tévécsatornák (értsd minden csatorna). Egy-egy politikus újságiró vezetésével különböző témaköröket érintve vitázhatott Obama és Romney. Mig egyik héten demokrata siker volt, másik héten republikánus. Volt olyan vita, ahol az állampolgárok tehették fel kérdéseiket, volt mikor maguk a jelöltek mondták el érveiket, de szóhoz jutottak az alelnökjelöltek, s a first lady-k is.


November 6-a fordulónap az amerikaiak, s az egész világ történetében. Hiszen az eredmény valamilyen módon mindenki életére kihat majd. Vagy a földi paradicsom jön, vagy a káosz. A kampányok szerint nincs átmenet a kettő között.

Néhány tévéhirdetés példának:
Obama tévéhirdetés
JLo for Obama hirdetés
Romney tévéhirdetés
Romney tévéhirdetés fekete-fehér
Big Bird hirdetés
Lena Dunham hirdetés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése