2012. október 21., vasárnap

Modern amerikai épitészet

Modern amerikai épitészet. Van nem modern amerikai épitészet is? Az Egyesült Államok rövid történelme során nem lehet többszáz-ezer  éves épitészeti örökségről beszélni. Ám a rövid múlt ellenére, Amerika az épitészet területén is forradalmit tud alkotni: itt van s modern épitészet bölcsője.

Az elmúlt héten két érdekes, modern épületet is szemügyre vehettem. Pár hete adták át Clevelandben a MOCA-t. Ez a Museum of Contemporary Art, vagyis a Kortárs Művészetek Múzeuma. Pár hónap alatt épült fel a sokszögletű, háromszögekből összerakott meghatározhatatlan formájú üveg-fém épület. A héten nemcsak kivülről, hanem belülről is szemügyre vehettem a múzeumot.


Nem vagyok a modern művészetek rajongója, a múzeum tárlata alapján nem is leszek. Kb. 2o perc alatt bejártam az egészet, s valahogy nem tudtam elmélázni a szürke-fekete absztrakt képek előtt. Maga az épület látványos és érdekes, de bent inkább nyomasztó. Sötét boltozat, szűk lőrésszerű ablakok, s meredek lépcsősor. Senkit nem akarok lebeszélni egy látogatásról, de nekem csalódás volt.

A másik épület, amit láttam viszont a vártnál is nagyobb meglepetést okozott. Már mióta Amerikába érkeztem, készültem ellátogatni a szomszédos Pensylvaniában található Fallingwater (Vizesés) házhoz. Ez Frank Lloyd Wright amerikai épitész egyik legismertebb alkotása.


Az épület eldugott erdei úton közelithető meg, egy többezer hektáros terület közepén. A harmincas években épült, egy milliomos pittsburghi Kaufmann család megrendelésére. A terv az volt, hogy az erdei patak csodás vizesésére néző nyaraló épül. Ehelyett az épitész forradalmi tervet eszelt ki: az épületet a vizesésre épiti.

Két évig épült a csodaház. Területének több mint a fele lóg a viz fölé. A kőművesek annyira nem biztak a ház statikájában, hogy nem akarták lebontani a támasztó zsaluelemeket. A ház azonban bizonyitott: több mint 8o éve áll, s fogadja csodálóit. A tulajdonos család a nemzeti parknak adományozta, igy téve látogathatóvá a házat. Évente többezren zarándokolnak ide hozzánk hasonlóan.


Mi egyórás idegenvezetéses túrán vettünk részt. A ház nem hivalkodó. Hatalmas egyterű nappali-étkező-dolgozószobája ázsiai-japán ülőgarnitúrákkal és hatalmas ablakokkal néz az erdőre. Alatta a patak zúg. Fentebb vannak a hálók, melyek mérete igen kicsi, ezzel ösztönözve az itt lakókat, hogy menjenek ki inkább a természetbe, a teraszokra. A szobák visszafogottan vannak berendezve, de értékes műtárgyakkal. Láttunk a falon Picassot és Diégo Riviera képet is. 

Az épitész többszáz épületet tervezett világszerte. Kedvem támadt a többit is meglátogatni. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése