2012. április 24., kedd

Emergency room

Nem véletlen, hogy nem jelentkeztem mostanában. Az elmúlt két-három hetem mottója lehetne a fenti cim: emergency room, vagyis sűrgősségi ellátás.

Amerikában ha mentőt hivsz, fehér rohamkocsi helyett a tűzoltók tűzpiros ambulance autója jön ki. Nekem most közvetlenül is és közvetve is volt közöm a tűzoltókhoz. Mintha folyamatosan tüzet oltanék és életet mentenék. Csak miközben a mások házát, üzletét és életét mentem, a sajátom majdnem porig ég...

Erre épp az emergency roomban ülve jöttem rá.
Mária nénivel két héten belül kétszer "sikerült" a 911-t (az itteni mentők-tűzoltók-rendőrség száma) tárcsázni. Az első alkalommal a szive akadozott, s mivel meggondolatlanul idejekorán hazaküldték, most újra vészhelyzet volt, csak éppen a tüdeje miatt. Ő a 9o. évében jár, s nincs családtagja, akit riaszthatna. Igy maradok én, aki bárhol és bármikor elérhető. Legalábbis elméletileg. Annyira nem felemelő a város túlsó végében kapni egy SOS-hivást, hagyni munkát, programot, s majd egy órát autózni reménytelenül, hogy mire odaérek mit találok.

Persze a kedves rohamkocsis tűzoltók hamarabb érnek mint én, stabilizálják a helyzetet, igy nekem már "csak" annyi a dolgom, hogy 4-5 órát üljek a nénivel a kivizsgálás eredményére várva, lelket tartva benne, az orvosokkal és házigondozó nővérrel elsimitani a pánik okozta súrlódásokat, s legfőképpen megoldást találni egy halaszthatalan problémára.

A néni azóta jobban van, majd egy hetet töltött kórházban. Naponta látogattam, intéztem a dolgait. Most került egy gondozóotthonba rehabilitációra. Ezidő alatt talán én is regenerálódom. Bár a vele kapcsolatos terhek nem tűnnek el. Sőt, a következő feladat (elég keményen fog hangzani) a halálra való felkészülés és felkészités lesz.

A közvetlen életmentés mellett közvetve is mentem mások életét. Van aki nem az életétől, hanem az élete során felhalmozott tárgyaktól búcsúzik. Január óta segitek egy kedves ismerősnek felszámolni a házát, ami eladásra vár.

Mindig is szerettem pakolni, rendet rakni, rendszerezni. Izgalommal tölt el, ha a pincében vagy a padláson kincsekre bukkanok. Hát most van alkalmam ebbéli mániámat kiélni: hetente kétszer egy öt fős háztartás 23 évi termését pakolhatom. Amellett hogy kincsekre bukkanok, gazdát kell találnom a felesleges holminak, meggyőzni a tulajt, hogy a kevesebb is bőven elég, s persze csillogósan szépre varázsolni a házat, amely új gazdára vár. Jól haladunk, sőt a ház tulajdonosa lehet, hogy el sem költözik, mert kezdi otthonosan érezni magát a kevesebb cuccal és több élettel teli házban.

S miközben mások életének és házának romjait és terméseit rendszerezem, mások halaszthatatlan problémáit oldom meg sűrgősségi határidővel, nincs aki a saját dolgaimat elvégezze.
Már ott tartottam, hogy megkérek valakit: vigye el helyettem az autót szervizbe, s tankoljon meg, miközben én nyomom a pedálokat. Vagy esetleg menjen el helyettem fodrászhoz, sétáltasson meg a jó levegőn, úgy hogy közben dolgozok, irok, vagy vizsgázom. Vagy csak legyen beteg helyettem, dőljön ki pár napra, mert én nem érek rá. Lehetséges?

Vészhelyzet van. Itt és most. SOS. 911. 1o4.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése