2017. augusztus 6., vasárnap

A Völgy

A Völgy a Művészetek völgye. Immár 27. éve szervezik a Káli-medence falvaiban. Idén kivételesen nem egy napra, hanem egy egész hétvégére eljutottunk ide.

Református Udvar,Taliándörögd

Sátortábor az öcsi református templom udvarán

A Völgy-élmény egy napban sok, több napban kevés. Amikor csak egy napot töltöttem itt, a tömegen, a hőségen és a végtelen programok mellett nem tudtam megérkezni. Ehhez több napra van szükség. Most három napot kempingeztünk a Református Udvar szervezői csapatánál. Sátrunkat az Öcs nevű falu nem használt református templomának udvarán állítottuk fel. Kerti csap volt és pottyantós budi. No meg falusi hangulat, ősrégi falak, kedves vendéglátók.

Volt, aki a templomban aludt.

Bázisunk Öcs mellett Taliándörögd volt. Az itteni (még használatban lévő) templomudvarban az idei Refortmátus Udvar témája a Ládafia volt. A kert közepén ősrégi utazóládák, bőröndök, kosarak sorakoztak. Bennük sok-sok kreatív installációval, "kiállítással", találós kérdéssel. A reformáció 5oo évére egy kiszuperált Wartburg gépkocsi és az abban szóló Luther Rádió emlékeztetett. Aki betért az udvarba, finom kávét, limonádét ihatott a Sufni Irodalmi Kávéházban, ahol a kávézó valóban egy sufniban, düledező hátsó helyiségben volt berendezve.

De mi köze van egy Wartburgnak Lutherhez?

Sok-sok ismerőssel találkozhattunk itt. Festőművész barátommal, Votin Dórával. Az ő "Láthatatlan képek" kiállítása töltötte be a templom falait. Vezetésével festő workshop működött délutánonként, ahol a Völgy 9 napja alatt egy 9 kazettából álló mennyezetet festettek meg a "Lélek gyümölcsei" alapján.

21. századi festett kazettás mennyezet

Rabláda

Az udvarban volt Narnia, vagyis a ruhásszekrény mögé rejtett Mennyország és Boldogság Kertje. S még mindig csak a Református Udvarban járunk!

Narnia bejárata

"Ha tudom is, hogy holnap elpusztul a világ, akkor is ültetnék egy almafát." Luther Márton

Eljutottunk azért a szomszédos Evangélikus Udvarba is, ahol szintén a reformációra emlékeztek játékkal, nyomdagéppel, Luther és Kálvin sörrel. Itt Weöres Sándor esten vettünk részt, ahol Gryllus Dániel és Fabiny Tamás zenében, versben, gondolatokban emlékeztek meg a költőről.

Evangélikus udvar

Taliándörögd mellett természetesen nem maradhatott ki Kapolcs sem. A Kaláka Udvarban egymást érték a népzenei és verses programok. Vasárnap pedig ökumenikus istentisztelet volt evangélikus, református és katolikus közreműködéssel, "sztárfellépőkkel". Jó volt itt (is) találkozni olyan művészekkel, mint Szirtes Edina Mókus, Harcsa Veronika, Lacfi János. Ettünk itt spóron sütött töltött krumplilángost (laska), rétest. A patakparton sorakozó kézműves árusok mellett pedig nem mehettünk el vásárfia nélkül.

Ökumenikus istentisztelet vasárnap délelőtt

Este a nagykoncerteké volt a főszerep. A Panoráma színpadon egy új kedvencem, a francia jazz-zenekar, a Nouvelle Vague játszott. Ugyanitt lépett fel Szabó Balázs is. A szomszédos Kőbánya színpadát pedig a Margaret Island varázsolta bulihellyé.

Színházi élményt a Momentán Társulat udvara adott nekünk. Mácsai Pál: Azt meséld el Pista! monodrámájára nem lehet Budapesten jegyet kapni. Így a szabad térben, a füvön ülve hallgattuk meg az előadást, mely Örkény életútját követi végig.

A grátisz szivárvány a Hegyestű fölött

Egy darabig még eltart az sok-sok élmény feldolgozása. De az biztos: jövőre újra itt leszünk, legalább egy hétvégéig!