2015. augusztus 13., csütörtök

Erdély és Székelyföld könyvben

Ha már Erdélyben jártam, akkor olvastam is néhány könyvet ezen régióról. Rövid könyvajánló következik.

Erdélyen belül Székelyföldön tartózkodtam, s az ottani legendákat egy mesekönyvben gyűjtötték össze. Több helyen láttam a legendás térképet ill. plakátot, s ezért be is szereztem magamnak a Székelyföldi Legendárium egy példányát. A könyvben a székely településekhez, tájakhoz kapcsolódó mesés legendákat gyűjtötték össze, amolyan tündéres útikönyv formájában. Az egyik meséből már 3D-s animációs film is készült. Igen mókás az ízes, székely beszédű mesehőst hallani a filmben. Bővebb infó itt: www.legendarium.ro

Székelyföld útikönyve már több éve megvan, az első erdélyi utam után szereztem. A két vaskos kötet igen részletesen írja le nemcsak a legendákat és a történelmi tudnivalókat, hanem a földrajzi, társadalmi, gazdasági adatokat is. A legkisebb településről is teljes képet ad, s átlapozva csak gyűlnek a következő utazásom célpontjai.

Ha kicsit kimozdulunk Székelyföldről, akkor a nagyobb régióban, Erdélyben találjuk magunkat. Erdély képes története még a Magyar Könyvklub kiadásában jelent meg. Csodás képekkel, régi fotókkal illusztrálja ennek a régiónak a sajátos történelmi hátterét a honfoglalástól napjainkig. A rengeteg történelmi személy, a fejedelmi családok, a helyiségek nevei csak úgy keverednek ezt a könyvet olvasva. Erdély mindig is sajátos helyet foglalt el Magyarországon belül. Elkülönült békeidőben, külön egység volt háborúban, vívott és békét kötött törökkel, tatárral, Habsburggal.

Az erdélyi nemesi családokról és az ő kastélyaikról ad egy átfogó képet az Isten segedelmével hajlékomat megépítettem... című könyv. Ezt még korábban beszereztem, nem volt könnyű, hiszen határontúli kiadás. Csodás képekkel dokumentálja a letűnt korok romantikus hangulatát és a mai szomorú valóságot. A töbszáz épület közül csak igen kevés van felújított, használható állapotban, a legtöbbjüket a teljes pusztulás fenyegeti.

Aki regényesebb formában szeretné megismerni Erdély történetét, annak ajálom a klasszikusok közül Jókai Mór: Erdély aranykora és Móricz Zsigmond: Erdély műveit. A Jókai írását olvastam, a 17. századi időket írja le, a fejedelmi székért való csatározást, a békefolyamatot a törökkel, a magyar urak ármánykodásait.

Kortárs íróként Ugron Zsolna szintén az aranykor történelmét vetette papírra, de a női sorsokon keresztül. Az Erdélyi mennyegző és A nádor asszonyai egy háromrészes regényfolyam részei. Archaikus nyelvet mutatja be a reneszánsz nők életét, főhőse Bethlen Anna. Többet írtam róla itt.

A könyvek helyett azonban a legjobb, ha Erdélybe utazunk és személyesen fedezzük fel az ottani legendákat és történelmet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése