2014. október 23., csütörtök

Pécsi kiruccanás

Mi kell egy nagyszerű kiránduláshoz? Végy egy szabad szombati napot, szervezd össze magad nagyon jó barátokkal, utazz le vidékre, s engedd, hogy a hely magával ragadjon! Nekem bejött: múlt hétvégén Pécsen jártam.

Leondardo Ló

Pécs az én személyes térképemen igen elhanyagolt helyen található. Gyerekként egyszer táboroztunk a közelében, de a nagy távolság és járhatatlan utak miatt azóta csak egyszer bukkantam itt fel egy gyors városnézésre.

A megépült autópályának köszönhetően most kicsit gyorsabban leértünk a déli, mediterrán hangulatú városkába. Egy napunk volt, hogy kicsit magunkba szívjuk az itteni kultúrát és hangulatot,

Egy kiállítás adta az utunk apropóját: Leonardo da Vinci, az olasz reneszánsz zseni találmányait két helyszínen mutatják be. A nyári, toszkán utam után igazán élvezetes volt újra az olasz műremekekkel találkozni, Leonardot ismerjük a képeiről: ő festette a Mona Lisa-t, az Utolsó vacsorát. Emellett inkább feltalálóként tevékenykedett: emberi repülő szerkezetet barkácsolt, önjáró szekér-autót fabrikált, ingákat, mérlegeket, szélgépet készített. Ezen műveinek leírása, modelljei voltak kiállítva most Pécsen. Valódi zseni volt ő, hiszen a fizika törvényszerűségeit kutatta, s gondolatai nemcsak találmányaiban testesültek meg, hanem festményein, szobrain is alkalmazta azokat.

Egy "eredeti" Leonardo szobor Pécs főterén

A kiállítás leglátványosabb darabja a , ami Pécs főterén a dzsámi előtt áll. Ez a ló az egyik olasz előkelőség emlékműveként készült volna el, Leonardo életében modellezte is a szobrot, de hatalmas mérete miatt nem tudták kiönteni és összeállítani. A tervek azonban megmaradtak, most  az eredeti méretben, több, mint 7 méteres magasságű műanyag szobor képében elkészült.

Vicces bicajtároló

Pécs varázslatos városka. Sok-sok múzeummal, ahová kombinált belépővel tudunk bemenni. Napokig járhatnánk az itteni kiállításokat. Mi a mostani Leonardo kiállítás mellett megnéztünk egy a Pálosokról szóló kiállítást. A pálosok az egyetlen magyar alapítású, s még működő szerzetesrend. Sok fotót, iratot, használati tárgyakat láthattunk.

Pécs egyházi központ is, a hatalmas katolikus bazilika és környéke évezredekkel ezelőtt is kultikus hely volt. Alig 1o éve tárták fel az  ókeresztény sírkamrákat, melyek a világörökség részét képezik. A korai keresztény idején, a 4, századtól a 8. századig temetkeztek ide a római Pannónia előkelőségei. A vagyonosabbaknak saját sírkamra épült, míg mások egyszerűbb téglasírokba temetkeztek.

Bazilika, alatta az ókeresztény sírok

A föld alól az ásatások során csodás kézzel festett mennyezetű sírok kerültek elő. A képek római stílusban ábrázolják a bibliai témákat. A boltozatos kamrákban kőkoporsóban (szarkofág) pihentek a megboldogultak, akik mellett épen maradt üveg (!) korsók, ékszerek, használati tárgyak is előkerültek.

A város macskaköves utcái, sokféle stílusú házai, a háttérben magasodó hegyek, az itteniek nyugalma bármikor ide csábít. Legközelebb a Zsolnay porcelángyár városrészébe látogatunk.