Vállalati környezetben mindennapos szakzsargon kering: csapatmunka, hatékonyság, ügyfélközpontúság, szakértői hozzáállás, projektmenedzsment, motiváció. Kicsit absztrakt szavak ezek, melyeknek mindenki tudja a jelentését, ám mintha mégsem értenénk, mégsem töltenénk meg azokat tartalommal, mélységgel, részletekkel.
Bár a szavak embere vagyok kommunikációs szakiként, de szeretem megtölteni az általunk kimondott vagy leírt dolgokat tartalommal. Ezért napi szinten küzdök kollégákkal és vezetőkkel, hogy ne csak üres frázisokat mondjunk, ne csak jó hangzó kulcsszavakat sorjázzunk egy prezentációban, hanem valódi, tartalmas, szakértői szolgáltatást nyújtsunk a szavakon túl.
Mivel szakmaiságot ritkán kapok a megbízóimtól és alkalmazóimtól, ezért én magam megyek utána az útmutatást adó szakirodalomnak, cikkeknek, rendezvényeknek, könyveknek. Mostanság két értékes könyvet is elolvastam a témában, most ezekről számolok be.
A Motiváció 3.0 Daniel H. Pink könyve. Már több éve megjelent, de számomra most vált aktuálissá a tartalma. Nagyszerűen szembesíti benne a mai kor emberét, vezetőit az egyéni motivációkkal, a beosztottak gondolkodásmódjával. A motiváció lehet belső, biológiai alapú (pl. ha éhesek vagyunk, bármit megteszünk egy tál ételért - ez a "motiváció 1.0"), vagy külső, jutalmazás-bűntetés alapú.
A "motiváció 2.0" kora már lejárt, hiszen a jutalommal való elismerés és a bűntetéssel való fenyegetés már nem elegendő a modern kor emberének. Ennél többre, másra vágyunk. Az igazi megelégedést és motivációt a belső jutalmazás adja, amikor igazán élvezzük a feladatot, s "flow"-élményünk van. Ha ez nincs meg, lassabbak vagyunk, stresszesebbek, többet hibázunk.
Tehát nem minden a pénz, sokkal többet lehet elérni az emberi, érzelmi tényezőkkel. Míg a motiváció 2.0 jól működik a mechanikus, rutinmunkáknál, a kreativitást igénylő szellemi feladatokhoz a motiváció 3.0 szükséges! Ahhoz, hogy a motiváció jól működjön, az embereknek önállóságot kell adni.
A másik könyv, a Határok a vezetés szolgálatában a Harmat Kiadó Határaink sorozatának legújabb darabja. Írója Dr. Henry Cloud, aki pszichológusként és vezetési tanácsadóként az üzletemberekkel kapcsolatos tapasztalatait gyűjtötte össze. Arra keresi a választ, hogyan tud a vezető még jobb vezető lenni, miközben önmagával is harmóniában marad.
A határok nélkülözhetetlenek a vezetésben, mások menedzselésében. Ahhoz, hogy a kollégáink motiváltak legyenek, tiszta, egyértelmű határokat, felelősségi köröket, kommunikációs mintákat kell szabni, amit mindenki tud és be is akar tartani. A határok segítenek abban, hogy a beosztottak önmagukat vezessék, vagyis ne kelljen őket kívülről irányítani és ellenőrizni. Határokat kell húzni a megbeszélések során: miről és mennyit beszélünk, s hogy a feladatok mellett az emberekre is szánjunk időt.
A két könyv üzenete nagyon is egybevág: folyamatok és rendszerek helyett az emberekből induljunk ki, rájuk figyeljünk, őket motiváljuk. Mert ha az emberink rendben vannak, akkor a cég működése is helyreáll.
Világbajnok krumplisaláta recept
-
Tipikus karácsonyi étel, ami az ismeretségi körünkben is nagy
népszerűségnek örvend. Hiszen nem csak ekkor készítem, hanem nyáron, mikor
sokat grillezünk...
1 hete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése