2014. június 18., szerda

Nekem a Balaton a Riviéra

Itt a nyár!!! Már márciusban el kezdtem tervezgetni a nyarat, már akkor nyaralni vágytam. A tavasszal jött kánikula csak rásegitett erre az érzésre: mit nekem munka, utazzunk, pihenjünk!

Szigligeti tájkép  a badacsonyi öböllel

Persze az igazi vakációra még várni kell... De addig is töltődök a napos hétvégéken. Mint amilyen az elmúlt héten is volt. S ráadásul ezt a csodás két napot a Balaton partján töltöttem!!!

Nekem a Balaton a Riviéra. Hiszen a jó viz, a ragyogó idő, a jó társaság, finom ételek és borok miatt nem kell messzire utazni. Itt van nekünk a magyar tenger csodás panorámája, finom halakat adó vize és izletes borokat termelő borvidéke. Aki meg olyan szerencsés, mint én, az ráadásul nagyszerű barátokkal is büszkélkedhet, akik a Balaton partján laknak, s mindig szivesen látnak.

Nádfedeles házikó Szigligeten

Ezen a hétvégén a köztes megálló Balatonberény volt. Itt fogyasztottam el szezonnyitó balatoni ebédemet a már törzshelyemnek számitó Paprika Csárdában. Majd itt tettem meg az idei első balatonparti sétámat a szeles parton. Berény nádfedeles pinceházait is meglátogattuk, csak most kocsival túráztunk fel a szőlődombra.

Berény után irány a végállomás, Héviz. A tavat most épp nem látogattuk meg, de a város határában lévő szőlősdombot igen. Egyregnek hivják ezt a részt, amit már a rómaiak idején is laktak, sőt az árpád-kori temploma még ma is áll. A csodás kőépület tövében hangulatos vendéglő (az Öregharang Étterem az ország legjobb kisvendéglője - ide még visszatérünk egyszer), a szőlőlugasok között lehet felmászni a hegy tetején álló templomhoz.

Egyreg, árpád-kori templom a szőlőhegyen

Innen varázslatos panoráma tárul a szemünk elé romantikus borospincékkel, borkóstolós éttermekkel. A legszinvonalasabb vendéglátó egységben (Római Pince a neve) ülünk le borozni, a hely szelleméhez hűen badacsonyi szürkebarátot és cserszegi fűszerest iszunk. Zsiroskenyeret is ennénk, ha nem lennének az árak a külföldi turisták pénztárcájához szabva, akik már e korai szezonban is ellepték a területet.

Egynapos kirándulást Szigligetre tettünk, ám a tájhoz hiven hajón érkezünk. Keszthelyről menetrendszerinti járatunk másfél óra alatt "repit" minket a Balatonpart egyik legfestőibb településére. A Badacsonyi hegyek mellett található Szigliget több vulkáni kúpra épült. Egyik tetején van a vár, ezt célozzuk meg. A falu utcái felkúsznak a hegyoldalra, mi is ezt az utat választjuk.

Szigliget, mise vasárnap

Csodás nádfedeles házakat, régi pincéket, virágzó udvarokat látunk. A hegygerincen romantikus fehér kápolna áll, épp miséznek. A hivek a templom előtt állnak, mellettük jobbra és balra is a Balaton tükröződik, alattunk szőlősök. Kezdem megérezni milyen lehetett a hegyi beszéd egykor. Elmegyünk az Esterházy Pince mellett, amely párszáz éves hosszú hegybe vájt alagutakat jelent a penészgombák által tartósitott borospalackokkal és hordókkal.

Szigliget, Esterházy Pince

Jó kis kaptató után jutunk a szigligeti várba, mely a tatárjárás után épült, túlélte a törökök támadását is. A vár tövében interaktiv kiállitás mutatja be szemléletesen annak történetét, hangulatos kávézóban igazán finom házias süteményeket és különleges fagylaltot kinálnak. A vár mindenképpen megér egy látogatást. Az egyes részeit úgy állitották helyre, hogy bemutassák az ott élők életét: van itt lakószoba, konyha, pékség, lakatosműhely és kápolna. No meg csodás panoráma a tóra és a vár mögötti Balaton-felvidék buckáira. Mesés. A lefelé úton már tudom: itt szivesen élnék, vagy legalább egy icipici kis kunyhóban nyaralnék.

A szigligeti vár és a Balaton-felvidék panorámája

A strandon finom falatok várnak Oszi bácsi keszegsütőjét hallomásból ismertük, most kipróbáltuk élőben. A frissen kifogott halak megpucolva arra várnak, hogy az éhes vendég kiválassza őket. Ezután kapnak paprikás lisztes bundát, majd a forró olajban ropogósra sülnek. Olyannyira ropogósra, hogy még a szálka is ehetővé válik benne. Teli hassal, tele élményekkel hajózunk haza. Csak hogy legközelebb újabb tájait fedezzük fel ennek a vidéknek!

Keszeget eszegetünk

Köszönet Szilvinek és Attisnak az ötcsillagos ellátásért!

Hasznos linkek kedvcsinálónak:
Öregharang Étterem
Római Pince
Oszi Bácsi Keszegsütödéje
Szigligeti vár
Esterhazy Pince

1. Krisztinka, bármikor, bármeddig! Legközelebb pezsgőzünk is reggel, öt csillagnál úgy dukál!