2011. január 19., szerda

Hímzés a ruhán

Külföldre kellett jönnöm, hogy rájöjjek: milyen csodásan tudnak mutatni a hagyományos magyar hímzések a ruhákon. A novemberi clevelandi magyar bálon több csodás ruhakölteményt is láttam, el is határoztam, hogy ha még sokat leszek külföldön, akkor szerzek, csináltatok, vagy csinálok egy ilyen ruhát.

Képzeljünk el egy hagyományos estélyi ruhát: bő szoknyája bokáig ér, felsőrésze ujjatlan mider, mellrészén csodás kézi hímzéssel, kabátkája gombolás nélküli, ujján, elején visszafogott kézimunkával. Hát, valami ilyet el tudnék fogadni.
Egy másik ötlet, amit láttam, hogy a sima hosszú fekete ruhát egy földig érő hímzett köténnyel bolondítják meg, mondjuk fekete alapon fehér hímzéssel, vagy fordítva.
Saját ötlet hétköznapra, irodába a sima szürke vagy fekete ruhához színes himzett mellény. Hm... Valamikor Szentendrén az egyik ottani kézműves üzletben láttam egy fekete kabátkát, aminek a 98 százalékát hímzés fedte fehér fonallal. Egy műremek, amit félnék viselni, de leginkább tisztítani. De azóta is a fejemben jár.

Sajnos most nincs se időm, se eszközöm, hogy magam készítsek, varrjak, hímezzek. Viszont találtam néhány elszánt művészt, akik csodás hímzett ruhákat készítenek. Egyiküket, (Meyke) közvetve ismerem is, ő a modern designer vonalat képviseli, s a mai divat szerinti fiatalos öltözetet dísziti a hagyományos hímzésekkel. A másikukról (Örökség) nemrég olvastam egy női lapban, ő inkább a hagyományosabb ruhadarabokra készít hímzett rátéteket, hatalmas elhivatottsággal.

Várom az időt, amikor eljutok oda, hogy lesz időm hímezgetni, kreatív ötleteket megvalósítani. Addig jobb híján maradnak a megvalósulásra váró álmok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése