2016. július 2., szombat

Balatoni bicajtúra

Két keréken a Balaton körül. Már kisebb túrákat tettem a tó körül, viszont évek óta halogattam a tó megkerülését. Aztán idén két lelkes társsal sikerült útra kelnünk, s 3 nap alatt ha nem is a teljes tavat, de egy jó részét letekertük.

Zala folyó torkolata a Balatonnál

3 nap, 2 éjszaka és 15o km. A hőmérő végig 3o fok fölött volt, ezért korán reggel indultunk, s délidőben mindig egy strandon hűsöltünk, Sátrat és egyéb kellékeket nem vittünk magunkkal, minimál csomaggal tekertünk, ezért esténként kempingek helyett szobakiadós helyeket választottunk. De szállást találni nem is volt olyan egyszerű.

Fenékpuszta római kori romjai

A kiindulópont természetesen Balatonberény volt. Keszthely felé indultunk, első megállónk a Zala folyó torkolatánál volt, ami Somogy és Zala megye határán van, s egy festői híd vezet át rajta. Aztán Fenékpuszta jött, ahol egy római kori település több épületének alapja látszódik (pl. egy hatalmas terményraktáré, amit bazilikának hittem), s itt van a Festetics grófok ménesének épülete és egy nyári rezidenciája.

Szent Mihály kápolna

Keszthelyen a parti sétányon pihentünk meg, majd Vonyarcvashegy vadonatúj kikötője mellett tekertünk. Következő megállónk a falu határában egy magaslaton álló Szent Mihály kápolnánál volt. Itt már többször is jártam, mindig lenyűgöz a hely hangulata, nyugalma, a kilátás a tó felé. Ez a Balaton egyetlen halászkápolnája, ami 4o halász csodás megmenekülésének állít emléket a barokk időkből.

Az első balatoni strandélmény természetesen keszeggel és sörrel

Vonyarc után Balatonedericsen a strandon pihentünk meg. Innen már csodás kilátás nyílik Badacsonyra, Szigligetre, a vulkáni kúpokra. A víz idén hihetetlenül tiszta, s a tó csordultig tele van. A hőmérséklete 24-26 fokos, ami igencsak kellemes fürdéshez. Az északi parton ráadásul nem olyan sekély, így lehet rendesen úszni. Edericstől már szőlősdombok mentén haladtunk, Szigligetre jó kis kaptatón kellett felmennünk, ám odafent várt a jutalom: a Várkávézó gyümölcsös fagylaltja, s a régi udvar hűvöse. A nádfedeles házakat és a várat most kihagytuk, ide többször érdemes visszatérni.

Kilátás a balatonedericsi strandról

Szigliget

Szigliget után már a Badacsony "hegy" irányába kanyarodtunk. Badacsonytördemic-Badacsonytomaj-Badacsonyörs települések alkotják ezt a részt, összenőve. Itt nem külön bicajút van, hanem a Római útnak nevezett régi szőlők között vezető csendes úton haladtunk. Sok szép régi pinceház, nyaraló, varázslatos kilátás a Balatonra, s a hegy bazaltsípjaira. Sok borászat, bazaltkövekből épült macskaköves út és fekete-vörös házak, templom után jutottunk el az aznap esti szállásunkig. A fáradtság miatt helybe rendeltünk vacsit és itókát, így a badacsonyi borozás kimaradt.

Badacsony

A megfáradt túratársak és a másnapi tervek

Másnap egy kis kitérőt tettünk a Balaton-felvidékre. A parton található Ábrahámhegyről tekertünk be a hegyek mögötti felvidékre. Pár kilométer, s Salföldre értünk, ahol a legelőt kőtenger borítja. Ezek a hatalmas lapos kövek a vulkáni kitörés emlékei. A falu egy varázslatos művésztanya, sok szép régi felújított házzal, templommal, majorral.

Salföldön még a buszmegálló is tájba illő. Mi az ég kékjéhez öltöztünk.

Salföldről Kékkút felé tekertünk tovább, ami szintén egy másik mesés település nádfedeles virágos házakkal. A falu határában kulacsainkat feltöltöttük a kékkúti Theodóra forrás vizével. A Balaton-felvidéken még egy település jött, Kővágóörs. A falu előtt újjáépítették a régi mosóházat, amin keresztül folyik a patak.

Kékkút, Theodóra forrás

A partot Révfülöpnél értük el, itt a szőlődombokról hatalmas tempóban suhantunk le. A parthoz közel áll egy régi árpádkori templom az Ecseri templom, amit nem jelöl tábla, s még a füvet sem kaszálják erre. Viszont a falak és ívek hangulata varázslatos.

Ecseri templomrom

Innentől újra a parti kerékpárúton haladtunk, Zánka úttörőtábora mellett, hogy végül Balatonakali strandján megpihenjünk. Itt már elég sokan vannak az utakon, sűrű a forgalom. Este gurultunk tövább Balatonudvari és  Örvényes felé, ahol a legendás szív alakú síremlékek mellett vezetett az utunk. A falu határában van egy régi vizimalom is, festői patakocska folyik át az udvarán.

Balatonakali két festői temploma

Épp egy emelkedőt gyűrűnk le

Balatonudvari szív alakú sírjai

és a vizimalom udvara

S már el is értük Aszófőt, itt volt szállásunk. Ez a falu a Tihanyi-félsziget "bejáratánál" fekszik, így innen este még eltekertünk Tihany felé, s Balatonfüred parti sétányán vacsiztunk, boroztunk, fagyiztunk. Balatonfüred elég tömeges hely lett, hangos, forgalmas, de még így is átjön a régi idők hangulata. Bicajunkkal csak úgy suhantunk a lépésben haladó kocsik között, este pedig a viharzóna szélén villámok és eső kíséretében aludtunk el a kölcsönbe kapott sátrakban.

Füredi borélmények

Búzamező és búzavirág a Tihanyi-félszigetnél

Tihany felé a sajkodi lehatjónál egy újjáépített árpádkori templom mellett mentünk el. A tihanyi bicajút nagyon festői, s a parti úton csak kevés emelkedő van. Az út mellett sok szabadstrand, horgászhely, ide még vissza kell jönni. A falu parti szélét érintettük, a hajókikötőt, majd a rév-megállót. Soha nem utaztam még a Tihany-Szántód réven, ami nagyon gyorsan közlekedik, alig kell rá várni. Így itt lecsíptük a tó csücskét és rövidítettünk a túrán.

Tihany-Szántód rév

Balatonszárszó, József Attila emlékmű

A déliparton Szántódtól már sima, egyenes utunk volt. Balatonföldvár, Balatonszárszó, itt a parton a József Attila emlékművet néztük meg. Majd Balatonszemesen a szabadstrandon úsztunk, napoztunk, s vártuk, hogy asztalt kapjunk a falu és a Balaton legendás éttermébe, a Kistücsökbe.

Az étterem a főút mellett egy régi házban lett kialakítva, de elegáns modern stílusban. A hatalmas teraszon mindig teltház van, mi ebédre foglaltunk asztalt. A kiszolgálás nagyon udvarias és közvetlen, az ételek pedig hamar és frissen készültek szezonális termékekből.

Kacsasült

Hideg meggylevest ettem bazsalikommal és sonkával, ami főzés nélkül készült és érdekes sós-fanyar íze volt. A nyári melegben nem is kellett más. Főételnek sült kacsamellett rendeltem rebarbarás-málnás szósszal, ami szintén a nyár ízeit csempészte a tányéromra. Az ételek mellé fröccsöt és limonádét ittunk, s igen nehéz volt utána újra bringára szállni. Mivel az időnk elfogyott, vonattal robogtunk vissza Berénybe, hogy aztán majd valamikor ősszel a kimaradt szakaszt letekerjük.