2013. június 27., csütörtök

Start-up marketing

A start-up fogalmának, hazai és külföldi rendszerének az ismertetése után következzen szűkebb területem. Nézzük meg, milyen sajátosságai vannak az induló vállalkozások, fejlesztések kommunikációjának és marketingjének.

Amire rá kellett jönnöm, s ezt szakmai berkekben is megerősitették: az induló vállalkozóknak rengeteg ötletük van, de nem mindig tudják azt a megvalósitás mezejére vezetni. Vagyis hiányzik a megvalósitáshoz szükséges tapasztalatuk, menedzsment tudásuk. Ebben segitenek nekik az inkubátorok, ahol tudást, szakmai támogatást kaphatnak, akár egyéni mentorokkal. Jó néhány cég éppen ezt a hiányzó tudást használja ki arra, hogy szolgáltatásait a start-upperek felé értékesitse. 

A marketingnek alapvető fontossága van a vállakozások életében, hiszen a marketing nem másról, mint a piacra "vitelről" szól. A vállalkozóknak legtöbbször van technikai tudása, de a legritkább esetben értenek az üzlethez, még kevésbé a marketinghez. Ráadásul a vállalkozás korai szakaszában ezt a fajta tudást megfizetni sem tudják. Igy legtöbbször barátoktól, ismerősöktől kapnak tanácsokat, akik egy kávézás mellett ingyen adják át a saját szaktudásukat, már ha át lehet egyáltalán adni. Vannak elvetemült start-upperek, akik magukat képzik marketingessé. Honlapokat, blogokat bújnak, best practice-ket (megvalósult jó példákat) szemléznek. De ez elég fárasztó folyamat.

Például ami a klasszikus marketing fogalmai szerint integrált marketing (vagyis a többféle marketing aktivitás szépen össze van hangolva, értsd párhuzamosan, egymást megerősitve, egy stratégiai elv szerint zajlik az online marketing, a közösségi media, a hagyományos tévé, nyomtatott hirdetés stb), addig ezt start-up körökben full stack marketingnek nevezik (konkrétan 21 alfaját felsorolva a marketingnek). Hiába, minden szakterület kialakitja a saját fogalomrendszerét, gyakran éppen létező fogalmakat nevezve át.

A másik fogalomrendszer, amelyik most nagyon megy, az az inbound és outbound marketing. Hagyományosan az outbound marketing a tőlünk kifelé irányuló aktivitásokat, üzeneteket jelenti, ahol az a cél, hogy a fogyasztó a mi aktivitásunkra reagálva megvegye a terméket. Az inbound marketing ezzel szemben a fogyasztó irányából indul: az ő igénye gerjeszti a fogyasztást, saját maga kéri a termékünket, mindenféle direkt ráhatás nélkül. Ám az igazság az, hogy az inbound marketing mögött is állhat egy cég, termék, csak éppen kommunikációjával csupán tájékoztat, tudást közvetit, segitséget nyújt, s nem direkt elad.

Akkor most lássuk ezt a full stack marketing 21 pontját. Az elmélet kitalálója Wade Foster, aki egy fiatal start-up vállalkozó. Az egyes marketing elemek angol nevét használják, de én mellé teszem a saját magyarázatomat, annak, akik nem értené.

  1. SEO (ez a honlapod keresőoptimalizálását jelenti, vagyis, hogy a Google-ben minél hamarabb megtaláljon egy potenciális érdeklődő a keresőszavak begépelése után)
  2. Copywriting (szövegirás honlapra, nyomdai anyaghoz stb. jó újságirói és kommunikációs képességeken alapszik)
  3. Paid Advertising (fizetett hirdetések, akár online, akár a hagyományos nyomtatott sajtóban, tévében, rádióban)
  4. Email Marketing (e-mailek küldése adatbázis, cimlisták alapján, a célja, hogy vásárlásra ösztönözzön, felhivja a figyelmet a termékünkre, szolgáltatásunkra)
  5. Social Media (Facebook, Twitter, Google Plus, LinkedIn oldalak menedzsmentje)
  6. Positioning (a termék vagy a szolgáltatás pozicionálása, vagyis a megfelelő terméket a megfelelő fogyasztóhoz eljuttatni) 
  7. In Product Marketing (termékhez kapcsolódó marketing, például a használati utasitás, termékajánló a dobozban, garancia, kedvezmény következő vásárláskor)
  8. Public Relations (PR, a nagyközönség felé való kommunikáció, nincs közvetlen értékesitési célja, a cég ill. termék imázsát épiti, gyakran bloggerek, újságirók közvetitésével)
  9. Content Marketing (tartalom-marketing, az olvasók, potenciális vásárlók számára hasznos információk generálása a honlapunkon, hirlevélben, vagy blogban)
  10. Blogging (blogirás, elsősorban szakmai céllal, tudásmegosztás miatt, közvetve ügyfélnyerési célzattal)
  11. Story Telling (történetmesélés képekkel, videókkal, esettanulmánnyal)
  12. Lifecycle Marketing (életciklus-marketing, vagyis hogy a termék életciklusához kapcsolódóan alakitjuk a marketing aktivitásokat. másra van szükség a termék bevezetésekor, vagy mikor már mindenki ismeri)
  13. App Store Marketing (az okostelefonok applikációi, alkalmazásai főleg technológiai termékek esetén fontosak)
  14. Analytics (online analitikák, elemzések, például honlapunk, Facebook oldalunk látogatottságáról)
  15. A/B Testing (hirdetések, weblapok esetén használják a különböző tervek, variációk közti döntéshez)
  16. Landing Page Optimization (a nyitó oldal optimalizálása, vagyis, hogyan érjük el, hogy a honlapra látogató megtalálja a megfelelő infót, a honlapon maradjon, sőt még vásároljon is)
  17. HTML/CSS/JavaScript (honlap programozása, szerkesztése)
  18. Customer Service (ügyfélkapcsolat, az esetleges reklamációk problémák kezelése)
  19. Pitching (rövid előadás, melynek célja a figyelemfelkeltés, a támogatók, vásárlók megnyerése)
  20. Distribution (értékesitési hálózat kialakitása és működtetése)
  21. Biz Dev (business development, vagyis üzletfejlesztés. új termékvariációk kifejlesztése, gyors reagálás az ügyfelek igényeire)
Ha többet szeretnél megtudni a témáról, vagy segitségre szorulsz, fordulj szakértőkhöz, esetleg hozzám:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése