Egy érdekes könyvet olvastam. Nem volt a tananyag része, viszont nagyon érdekelt. A cím The Fall of Advertising and the Rise of PR, ami a hirdetések, reklámok végét és a PR felemelkedését hangoztatja. A 2oo2-es könyv nagyon szemléletes példákon mutatja be, hogy több nagy márka, cég (Microsoft, Zara, Red Bull, Linux) sikerért nem a hirdetései, a reklámra költött összeg határozta meg, hanem a PR által jól kialakított.
Azt én is tudtam, hogy a hirdetések költségesek, a PR viszont szinte ingyen van, hiszen egy jó hír ha szárnyra kap, magát szervezi cikké, címlappá. A szerzőpáros szerint a közönséget az üzenet megbizhatósága győzi meg, s hát ugye a hirdetésekről nem a szavahihatőség jut eszünkbe. Szerintük a hirdetések inkább a figyelem fenntartására, egy márka életbentartására valók, míg a PR hozza létre a márkaismertséget, ez alakítja ki a hitelességét. Fontos, hogy elsők legyünk a termékünkkel, a szolgáltatásunkkal a piacon (Polaroid fényképezőgép, Xerox fénymásoló), illetve magunk teremtsünk új kategóriát. Fontos a név, a márkakiterjesztést emiatt nem támogatják. A név mellett fontos, hogy arcot kapcsoljunk a céghez, jól jönnek az ismert cégvezetők vagy szóvivők. A hirdetések ugyan azonnali sikert sejtetnek, nagy hírveréssel rövidtávú ismertséget érnek él, a PR viszont hosszú távon fejti ki a hatását, ami hosszú távon meg is marad. A hirdetések képekkel hatnak, s mindenkihez szólnak, a PR viszont szavakkal szól a célzott közönséghez.
Többnyire én is egyetértek a könyv állításaival, ugyan a hirdetéseket teljesen nem írnám le. Ugyan szakmailag én is inkább a PR felé mozdulnék el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése