A hétvégi programunkra már egy éve készültem. Tavaly nyáron akartunk kihajózni több diáktársammal a
Goodtime kirándulóhajóval
Cleveland kikötőjéből, de a viharjelzés miatt töröltük a kirándulást. Időközben hogy-hogynem, épp ahhoz a reklám- és PR-ügynökséghez kerültem dolgozni, amelyik a Goodtime hajótársaság hivatalos kommunikációját és hirdetéseit végzi.
Épp a héten szerkesztettük a nyári szezonban futó tévéreklámjainkat, s épp a hétvégén jött el látogatóba hozzám Noémi New York államból, hogy kicsit kiránduljunk, feltöltődjünk, s elfeledjük a hétköznapokat. Akkor épp az ideje, hogy végre valóban vizre szálljunk, mégpedig a Goodtime-on!
Cleveland Browns Stadion, a 7o ezer fős amerikai focipálya
(az előtérben a kikötő raktárai, rengeteg sirállyal)
Cleveland - sok más nagyvároshoz hasonlóan - nem véletlenül épült a vizpartra az Erie-tó és a Cuyahoga folyó találkozásánál. A folyó és a tó kiváló eszköz volt a teherszállitáshoz, a partra elég korán gyárak és raktárak települtek. A kétórás hajókirándulás során kicsit visszamentünk a múltba, a város szebb időket látott folyóparti részeire, s közben mégis láthattuk, hogy ez a hely nem adja fel, nem hagyja el magát, az ipari leépülést és a gazdasági válságot követően is épül, szépül, bővül.
A hajókikötő a Rock&Roll Hall modern épületével
(ez a rockzene múzeuma)
A belvárosi kikötőből indulva a tó védett parti öblén keresztül hajóztunk felfelé a
Cuyahoga folyón, aminek a neve girbegurbát jelent az indiánok nyelvén. A girbegurba folyón számtalan hid ivel át, ám ezek nem hétköznapi hidak. A hidakon közúti és vonatforgalom zajlik, alattuk a vizen pedig ugye a hajók járnak. Mivel nem minden hid alatt férnek el a hajók, igy az egyik hidat bicskaszerűen emelik fel mint egy sorompót, a másikat vizszintesen forgatják el a partra, a harmadikat pedig két oldalt emelők vontatják a magasba. S persze a hidak többsége miből másból épülhetne az acélipar egykori fellegvárában, mint fémből.
Az első hid, amit felfelé emel a hatalmas daruszerkezet
(előtte a kis hajók velünk együtt várják hogy átjussanak a hidon)
"Bicskahid", ez sorompóként nyilik
(előtte bárok és éttermek, s a vendégek yachtjai)
A piros egy vizszintesen elforduló hid
(jobbra hatalmas magtár, szemben egy kétszintes hid, alul villamos járt, fent autók)
Aztán ahogy haladunk fel a folyón, eltűnnek az iparterületek és a belváros felhőkarcolói jönnek elénk. Ilyen nézőpontból még nem láttuk a tornyokat.
A bal oldali torony a Key Bank épülete, 58 emeletes, a legmagasabb Clevelandben
A középső torony a legrégibbi felhőkarcoló, a Tower City a 3o-as évekből
A régi hőerőműben ma múzeumok, éttermek, irodák vannak
A Cuyahoga folyón tett körút után visszamentünk az Erie-tóra. A kikötőt két világitótorony védi, a kedvencem a bal oldali, amit csak hajón lehet megközeliteni. Mi megközelitettük. A kikötőt elhagyva varázslatos a látkép a városra: igy még sosem láttam. Nem véletlen, hogy a Goodtime szlogenje is ez: "A Goodtime-ról a legszebb Cleveland".
A kikötő világitótornyai
(és a távolban egy fehér vitorlás)
Cleveland a tóról nézve
A nap végét már a parton töltöttük, de a tótól nehezen szakadtunk el. A naplemente itt este 9-kor van. Ha kicsit hunyoritunk, majdnem olyan mint a Balaton. Csak itt nem látod a túlsó partot, ami Kanada.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése