Irving Stone: Michelangelo című munkája regény, de valós elemekre épül. Írója hosszasan kutatott és történelmi tényekre fűzte fel a történetet. Kereskedő családba született, ám nem vitte tovább apja mesterségét. Ehelyett a szívére hallgatott, s fiatal fiúként beiratkozott egy festőmester mellé tanítványnak. A tanulás közben rájött, hogy ő inkább a kővel, a szobrászattal akar foglalkozni, ezért egy szobrászműhelybe ment tanulni.
Még tanulóként felfigyeltek rajzaira. Azért, hogy minél élethűebben ábrázolhassa az embert eljárt egy halottasházba boncolni. Ezt titokban tehette csak, mert az egyház tiltotta azt. A Mediciek udvarában Lorenzo idejében kezdett alkotni, s élete végéig folyamatosan kapott megbízásokat a gazdag család tagjaitól. Szobrain legtöbbször egyházi, bibliai témákat ábrázolt: madonnát, a szent családot, Mózest, Dávidot. Több pápának is dolgozott Rómában, síremlékekhez készített szobrokat, ő kezdte el a Szent Péter székesegyház újjáépítését is.
Dávid
Érdekes, hogy mindig szobrásznak tartotta magát, ám mégis maradandót alkotott festőként is. A Sixtusi kápolnát a pápa parancsára festette ki a teremtés és az utolsó ítélet képeivel. Legismertebb művét, a Dávid-szobrot Firenze város felkérésére készítette egy hatalmas, mások által megmunkálhatatlan márványtömbből. Dávid alakja egyszerre ábrázolja a bibliai hőst, a fiatal férfitestet, valamint Firenze jelképét is. Másik nagy műve a Pieta. Ez a Szent Péter bazilika egyik oldalkápolnájába készült, s a fiatal, törékeny Máriát és a halott Jézust ábrázolja. Megdöbbentő a szobor érzelmessége, a ruhák redői, az arcok életszerűsége.
Pieta
Michelangelo nem volt gazdag, élete mindig pártfogói, megrendelői kezében volt, ettől függött, hogy képes-e megélni. Sosem házadott meg, mert annyira lefoglalta az alkotás. Három nagy szerelme volt, de egyik nő sem lehetett az övé.
Sixtusi kápolna, Utolsó ítélet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése