2014. augusztus 14., csütörtök

Botticelli

A reneszánszt korábban nem igazán szerettem. Amolyan átmeneti korszaknak gondoltam a sötét középkor és a felvilágosodás között. A toszkán utunk azonban ezt a véleményemet is megváltoztatta.

Toszkána a reneszánsz fellegvára egész Európában. Sőt. Európában sok hely van, ahová egyáltalán nem is jutott el a reneszánsz: például Magyarországon is korlátozott számú emléket találunk, Erdélynek egy részére jutott el, s az észak-európai államokban ki is maradt ez a stilus. Ennek oka, hogy a reneszánsz mesterek mind Olaszországból jöttek és rajzottak ki szerte a kontinensen. Oda mentek, ahol gazdag pártfogójuk, királyok, hercegek, egyházi főurak munkát és megbizást adtak nekik. A reneszánsz művészet ezért szoros kapcsolatban van a gazdagsággal, mintha csak azoknak adatott volna meg, akik elég gazdagok voltak, hogy ilyen hivságokra áldozzanak.

La madonna delle rose

A firenzei Pitti Palota lenyűgözött a galériájával. Ez a reneszánsz művészet hatalmas gyűjteménye, ahol sűrű sorokban lógnak a falakon a festmények, a termekben szobrok állnak,a  falakat gazdag freskók és kárpitok fedik. A palota kincsei közül a legnagyobb kedvencem Botticelli lett. Neki nem a legismertebb képei vannak kiállitva itt, hanem kisebb festményei, kevésbé ismert alkotásai. A nagy kedvencem a La madonna delle rose, ami Rózsás madonnát jelent. Még szines képet sem találtam róla, a mellékelt fekete-fehér kép mutatja Máriát a gyermek Jézussal fejük fölött hatalmas vörös rózsákkal. Sajátos a kép kör alakja és arany kerete is.

 Vénusz születése

Botticelli egyébként 1oo százalékban firenzei művész. Itt született, itt élt, itt alkotott. Itt kapott megbizást uraktól, Mediciektől. Két legismertebb műve a Vénusz születése és a Primavera. Mindkét kép hatalmas többfigurás festmény, középpontjában egy karcsú vörösesszőke nőalak. A képek elrendezése, témája hasonló: sok szép női alak jelenik meg a születést (Vénusz) és az újjászületést (Primavera) reprezentálva. Mindkét kép pozitiv kicsengésű, optimista, az élet lüktetétést sugallja.

Primavera - részlet

Botticelli képei széles skálán mozogtak. Festett portrékat, templomi képeket, sok-sok madonnát gyermekével. S emellett megjelentek a mitikus témák is művészetében, mint amilyen a Vénusz is volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése